
En SL-buss på väg från Stockholm till Norrtälje genom flera zoner – men hur många ombord har rätt biljett? Foto: Ulo Maasing.
Det hårt kritiserade ”smarta” kortsystemet i kollektivtrafiken i Stockholm, SL Access, är obegripligt för många resenärer. Över hälften av dem som använder reskassan och reser med SL över en zongräns reser med fel biljett. Lika många har svårt att förstå vad resan kostar.
Det skriver Dagens Nyheter som har tagit del av ett utredningsunderlag i den parlamentariska taxeutredning i landstinget i Stockholm som ska ta fram en ny SL-taxa.
På hela 53 procent av alla resor över flera zoner som görs med reskassa har resenärerna ogiltig biljett. 44 procent av dem som reser med reskassa eller zonbijett anser att det är ganska svårt eller mycket svårt att förstå hur många zoner deras resa går igenom. 50 procent anser att det är svårt att förstå hur mycket resan kostar.
En av de hetaste stridsfrågorna i landstingspolitiken i Stockholms län är frågan om enhetstaxa för enkelbiljetter – för periodbiljetter finns redan en sådan.
Alliansen i landstinget har hittills varit motståndare mot en sådan enhetstaxa, samtidigt som S+V+MP har varit benhårt för. Den undersökning bland resenärerna som Trafikförvaltningen har låtit göra visar att resenärerna är lika splittrade. Ungefär hälften är positiva till enhetstaxan som alla bedömare menar innebär dyrare enkelbiljetter för korta resor.
Men inställningen varierar med priset. Om enhetstaxan i en zon (idag 25 kronor) blir 28 kronor är 68 procent positiva till enhetstaxa. Om priset blir 30 kronor, vilket de rödgröna har föreslagit, är 59 procent positiva. Men om priset blir 35 kronor är endast 33 procent positiva till enhetstaxan.
Reskassan fungerar bra för dom som inte åker varje dag.Det räcker med nuvarande taxa 25:- Varför ska man betala mer för korta resor
Reskassan fungerar bra om man tar reda på hur Accesskortet fungerar. Det finns information hos SL hur kortet skall användas. Om man vill veta hur mycket som finns kvar kan man begära kvitto. Man kan även få ut resehistoriken vid accessapparaten på respektive station eller hos stationsvärden.