
Tätortstrafiken i Ängelholm kommer från slutet av januari att domineras av elbussar från BYD. Den här bussen sätts dock i trafik i Eskilstuna redan i slutet av denna vecka. Foto: Ulo Maasing.
Ängelholm får från lucia tre stadsbusslinjer istället för dagens två. Linjenätet läggs om av två skäl. Dels får staden elbussar nästa år, dels ska den nya Pågatågsstationen i Barkåkra få anslutande busstrafik. Stadsbussarnas tidtabeller är lagda för att göra det möjligt att byta till tåg och andra bussar på Ängelholms station.
I slutet av januari kommer fem av de åtta bussarna i Ängelholms stadstrafik att bytas ut mot helt nya, eldrivna bussar från BYD. Det innebär att Ängelholm blir första stad i Sverige där elbussar dominerar tätortstrafiken.
– Målet är att all kollektivtrafik i Skåne ska gå på bränsle som är helt fossilfritt. Elbussarna drivs med bra miljövals-el, vilket är det bränsle som släpper ut allra minst klimatgaser. Med eldrift minskar även hälsofarliga avgaser och partiklar drastiskt och dessutom är bussarna väldigt tysta. Ängelholm kommer att bli en tystare stad, åtminstone sett till ljud från busstrafik, säger Kasper Kalén, affärsutvecklare på Skånetrafiken.
Förutom trådbussarna i Landskrona är elbussarna i Ängelholm Skånetrafikens första satsning på bussar med eldrift.
Tätortstrafiken i Ängelholm körs av Nobina, som dock inte blir först i Sverige med batteribussar från BYD i reguljär trafik. Redan i slutet av denna vecka kommer nämligen Transdev att sätta in två sådana bussar på servicelinjerna i Eskilstuna.
Själva linjeomläggningen i Ängelholm innebär att den tidigare långa slingan på linje 1 delas i två linjer, 1 och 3.
Linje 1 går Midgården-Nya Kungsgården- Ängelholms station samt till Kulltorp, som linje 2 körde till tidigare. Linjen går en gång i halvtimmen och får några fler och senare kvällsturer fredagar och lördagar.
Linje 2 Vejbystrand-Barkåkra-Skälderviken-Ängelholms station går var tjugonde minut. Den har två olika körvägar, en via Skepparkroken/ Barkåkra station och en via Barkåkra kyrka. En gång i timmen kommer bussen nämligen att ansluta till tågen på Barkåkra station. Övriga avgångar kommer 2:an att köra via Barkåkra kyrka för att komma ner till centrum snabbare. Linje 2 kör inte längre till Kulltorp; dit får man åka med linje 1.
Linje 3 kommer att köra mellan Ängavången och Ängelholms station och kommer att stanna på de nya hållplatserna Akkas gränd och Aborrgränd. Linje 3 går en gång i halvtimmen.
Här är en karta över Ängelholms nya stadsbusslinjer som börjar gälla den 13 december:
Lämna ett svar