På torsdagen antog riksdagen som väntat lagen om ID-kontroller vid resa med buss och tåg från Danmark till Sverige från den 4:e januari. Nu återstår beslut från regeringen om hur länge kontrollerna ska pågå. Sveriges Bussföretag menar att beslutet innebär att rättssäkerheten är satt ur spel. Expressbussföretaget Swebus är ett av de bussföretag som berörs av beslutet. Företaget uppger att man kommer att kunna lösa hanteringen av ID-kontrollerna. Dessa ska för Swebus´ del ske på väg från Köpenhamn eller Oslo till Sverige från och med den 4 januari.
– Trots att såväl media som riksdagsledamöter från alla partier tagit del av våra argument kring svårigheterna och kostnaderna för bussföretag och deras anställda att utföra uppgifter som normalt polis och tull gör var det få politiker som idag röstade nej.
– Den panikartade stämning som flyktingsituationen gett upphov till har satt normal rättssäkerhet och känsla för verklighetens villkor ur spel, säger Anna Grönlund branschchef och vice vd i Sveriges Bussföretag.
Expressbussföretaget Swebus räknar dock med att klara kontrollerna.
– Vi har kritiserat beslutet om att våra bussförare ska ansvara för ID-kontroller men nu är beslutet fattat, säger Christel Grip, presschef Swebus.
– Vi kommer att göra det bästa av situationen för att våra resenärer inte ska bli lidande och allt ska gå så smidigt som möjligt. Kostnaderna för kontrollerna kommer självklart att bli avsevärda, men vi har beslutat att dessa tillsvidare inte skall läggas på biljettpriset.
Exakt hur gränskontrollerna kommer att genomföras är ännu inte beslutat i detalj, enligt Swebus. Ett troligt alternativ är att ett externt bolag kommer att anlitas inledningsvis för att sköta kontrollerna.
Man framhåller att det är viktigt att resenärerna kommer ihåg att ta med giltig ID-handling, även för svenska medborgare. Om man exempelvis tappar bort plånboken under en kväll i Köpenhamn så får man inte åka hem.
Företagets biljetter kommer även i fortsättningen att vara opersonliga. Man kan alltså köpa biljett till någon annan utan att ange namn eller personuppgifter.
– Just nu arbetar vi hektiskt med omställningen, säger Christel Grip. Det handlar bland annat om informationsmaterial på flera språk, snabbupphandling av extern leverantör och eventuella mindre justeringar av tidtabellerna. Vi planerar även för att kunna ta emot fler resenärer än vanligt om det blir problem för tåget på grund av den nya lagen.
Resenärer som eventuellt blir nekade att resa kommer att kunna vända sig till Swebus kundsupport för att få resan återbetald.
Lämna ett svar