Sveriges Bussföretag och Norrbottens bussbranschförening riktar hård kritik mot fackförbundet Kommunal. I en debattartikel i Norrbottens-Kuriren tillbakavisar Bussföretagens förhandlingschef Ulrika Egervall och Anders Åström, ordförande i Norrbottens bussbranschförening de krav på personalövertagande vid upphandlingar som Kommunal i Norrbotten nyligen förde fram i samma tidning.
– De krav som Kommunal ställer strider inte bara mot den svenska modellen – där fack och arbetsgivare kommer överens om villkoren utan inblandning från lagstiftaren. Därtill är kraven både olagliga och olämpliga.
– De villkor Kommunal förespråkar drabbar dessutom i slutänden både chaufförer och resenärer eftersom de fördyrar kollektivtrafiken. Kommunals krav skulle innebära minskad förutsägbarhet vid upphandlingar, färre anbud och därmed dyrare och/eller minskad kollektivtrafik. Kommunal borde avsluta sin kampanj för olämpliga och olagliga krav i samband med upphandlingar och i stället fortsätta vårt gemensamma arbete för att skapa en större trygghet för förarna, skriver Ulrika Egervall och Anders Åström.
Det var den 14 januari som Zara Leghissa, avdelningsordförande för Kommunal i Norrbotten, krävde att politikerna skulle se till att personalövertagande skulle vara obligatoriskt vid upphandlingar av kollektivtrafik.
– Om bussföraryrket ska kunna kallas för framtidsyrke, krävs det att politiker och arbetsgivare skapar bättre förutsättningar. Kommunals medlemmar inom trafiken är stolta över sitt yrke. De ska inte bemötas med en gäspning och ointresse när de beskriver sin otrygga arbetssituation. Det måste finnas en tydligare politisk vilja, skrev Zara Leghissa.
Hennes ståndpunkt tillbakavisas av företrädarna för bussbranschen.
– Vi tar frågan om trygghet i branschen på stort allvar. Bussföraryrket är ett framtidsyrke och våra medlemsföretag är måna om stolta och trygga chaufförer. Därför oroas vi över Kommunals kampanj där bussföraryrket utmålas som osäkert. Det är, tvärtemot vad Kommunal påstår, bland de tryggaste jobb man kan välja, skriver Egervall och Åström.
Lämna ett svar