Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Satsningar på elbussar i öst och väst

Thailand ska de närmaste månaderna upphandla 200 elbussar. Nyligen rullade den första BYD K9 som monterats i landet ut i trafik. Foto: BYD.

Thailand ska de närmaste månaderna upphandla 200 elbussar. Nyligen rullade den första BYD K9 som monterats i landet ut i trafik. Foto: BYD.

Allt fler länder satsar nu på batteridrivna bussar för stadstrafik. Thailand kommer under de närmaste tre månaderna att göra en upphandling av 200 bussar i en första omgång elbussar, förklarade landets premiärminister Prayut Chan-o-cha nyligen när han provåkte den första BYD K9 batteribuss som har monterats i landet.

Det är i grunden samma modell som redan rullar i två exemplar i Eskilstuna och som i slutet av veckan sätts i trafik i stadstrafiken i Ängelholm.

– Elektrifierad busstrafik är en oundviklig, global trend, förklarade Prayut Chan-o-cha.

I Hongkong satsar regeringen på att subventionera ett tvåårigt test med 36 elbussar i ett tvåårigt test. Av enplansbussarna är 28 batteridrivna och 8 utrustade med superkapacitorer.

Skillnaden mellan de båda teknikerna är i grunden att batterier kan lagra stora energimängder men tar lång tid att ladda medan superkapacitorer endast lagrar små mängder enregi men med mycket snabb laddning. Kapacitorerna väger också mycket mindre än batterier, innehåller i princip inga skadliga ämnen eller giftiga metaller och tål till skillnad från batterier och tål oerhört många laddningar. Men till skillnad från batterier är energiinnehållet per kilo mycket mindre i superkapacitorer än i batterier.

Ut med dieselmotorn, in med eldrift.I Indianapolis, USA, har man konverterat 21 konventionella stadsbussar till eldfrift. Bakom luckan till motorrummet finns nu något helt nytt. Foto: IndyGo.

Ut med dieselmotorn, in med eldrift.I Indianapolis, USA, har man konverterat 21 konventionella stadsbussar till eldfrift. Bakom luckan till motorrummet finns nu något helt nytt. Foto: IndyGo.

Staden Indianapolis i USA är en annan storstad som nu går in för eldriven busstrafik – men utan att köpa nya bussar. Istället har stadens lokaltrafikföretag IndyGo byggt om 21 av sina tolvmeters dieseldrivna stadsbussar till elbussar med en räckvidd på 210 kilometer.

Bussarna har, förutom eldriften, fått nya lättviktsgolv och lättare stolar, lågfriktionsdäck och energieffektivt värme-/kylsystem och LED-belysning.

Med de nya bussarna har IndyGo nu USA:s näst största flotta av elbussar i trafik.

– Bussarna ser fantastiska ut, nästan som nya bussar. Och folk älskar att vi minskar luftföroreningarna och ger dem tystare resor, säger IndyGos underhållschef Vicotria Learn.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)