Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tysk kick-off i Stockholm

Iris Müller, Gustav Svärd och Uwe Meistner från Tyska turistbyrån i Stockholm arrangerade kick-offen tillsammans med Brandenburg. Foto: Ulo Maasing.

Iris Müller, Gustav Svärd och Uwe Meistner från Tyska turistbyrån i Stockholm arrangerade kick-offen tillsammans med Brandenburg. Foto: Ulo Maasing.

Ett sjuttiotal representanter för researrangörer, resebyråer och fackpress fanns på plats när Tyska turistbyrån på onsdagskvällen hade kick-off i Stockholm. Där presenterade man marknadsföringsteman för Tyskland. På plats fanns också företrädare för förbundsrepubliken Brandenburg.

Kick-off var en välvald rubrik eftersom det var en populär veteran som presenterade vad Branden burg har att erbjuda – Knut Hänschke. Han har arbetat med marknadsföring av Brandenburg i tio år, men var dessförinnan under många år nordosteuropachef för Tyska Turistbyrån med bas i Köpenhamn.

Hänschke är en hängiven fotbollsentusiast. Eftersom han nu börjar trappa ner sitt arbete fick han stilenligt en svensk landslagströja från två av gästerna på kick-offen, Ulla Lundwall Cities+Tours och Ulo Maasing, bussmagasinet.se.

Årets marknadsföringstema för DZT, alltså det tyska turistrådet, är natur.

– Schablonmässigt tänker nog många på motorvägar och städer när de tänker på Tyskland. Men faktum är att Tyskland har väldigt mycket att erbjuda den naturintresserade resenären, framhöll Iris Müller, chef för Tyska Turistbyrån i Stockholm.

Hon pekade på att hela 48 procent av Tysklands yta utgörs av naturskyddsområden, att man har 16 nationalparker och 15 av Unescos världsnaturarv.

– Berg, vandringsleder, cykelvägar… Vi har det mesta, sa Iris Müller.

Knut Hänschke betonade att även Brandenburg har mycket natur att erbjuda, trots att delstaten omger storstaden Berlin.

– Sjöar, cykelvägar och så Spreewald med sina berömda Spreewaldgurkor. Och så lite konstgjorda tropiska landskap och bad i TYropical Islands, en timme söder om Berlin.

– Och Brandenburg har också mycket av nutidshistorien, från Glienicker Brücke där öst och väst utväxlade spioner under det kalla kriget till slottet Cecilienhof där segrarmakterna i andra världskriget delade upp Tyskland och Europa mellan sig.

Knut Hänschke har marknadsfört Brandenburg under tio år. Innan dess var han bland annat nordosteuropachef för Tyska Turistbyrån. Av Ulla Lundwall, Cities+Tours samt Ulo Maasing, bussmagasinet.se, fick han ta emot en svensk landslagströja. Foto: Ulo Maasing.

Knut Hänschke har marknadsfört Brandenburg under tio år. Innan dess var han bland annat nordosteuropachef för Tyska Turistbyrån. Av Ulla Lundwall, Cities+Tours samt Ulo Maasing, bussmagasinet.se, fick han ta emot en svensk landslagströja. Foto: Ulo Maasing.

Bo Schou Lauridsen, sedan i somras nordosteuropachef för Tyska turistbyrån tillsammans med resejournalisten och flygexperten Jan Ohlsson. Foto: Ulo Maasing.

Bo Schou Lauridsen, sedan i somras nordosteuropachef för Tyska turistbyrån tillsammans med resejournalisten och flygexperten Jan Ohlsson. Foto: Ulo Maasing.

Från Rese-Konsulterna fanns Anders Nord och Suzanne Frendberg på plats. Foto: Ulo Maasing.

Från Rese-Konsulterna fanns Anders Nord och Suzanne Frendberg på plats. Foto: Ulo Maasing.

Även bussbranschen fanns på plats, här representerad av Ekman Resors Johan Ekman och Mikael Persson, Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

Även bussbranschen fanns på plats, här representerad av Ekman Resors Johan Ekman och Mikael Persson, Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

 

 

 

Taggat som: , , , , , , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)