Volvos elbussar är bussvärldens svar på bilvärldens elbil Tesla. Det sa Volvo Bussars vd Håkan Agnevall på en stor infrastrukturkonferens i Stockholm på fredagen, Stora Infradagen. Han betonade vikten av att minska utsläppen av koldioxid, samtidigt som man minskar miljöpåverkan av buller och ökar trafiksäkerheten.
– Om vi hade en kollektivtrafik som byggde på elbussar istället för dieselbussar skulle det innebära en enorm minskning av koldioxidutstläppen, men när vi kan nå dit är en annan sak. Det är inte en teknisk fråga eftersom systemen finns utan mer en politisk fråga och en finansieringsfråga, sa Håkan Agnevall.
– I den ökande globaliseringen och urbaniseringen, där nya gigantiska storstäder växer fram, måste vi bygga hållbart. Det är en överlevnadsfråga att bryta CO2-trenden och vi behöver samtidigt minska bullerpåverkan på miljön och öka trafiksäkerheten. Nu står vi inför ett teknikskifte som gör att elbussar är en väldigt bra lösning på en del av problemet.
– Elbussar har överlägsen energieffektivt och vi måste hushålla med energin. Ett vindkraftverk på 5 megawatt kan leverera tillräckligt mycket el för att driva 250 elbussar under ett år. Men elbussarna ger faktiskt reducerade utsläpp, även då den el som används inte är 100 procent grön, sa Håkan Agnevall.
Han kallade Volvos elbussar för bussbranschens svar på personbilsbranschens elbilsstjärna Tesla. Skillnaden är, sa Agnevall, att Volvo Bussar arbetar för öppna lösningar vad gäller bland annat batterier och laddinfrastruktur.
– Vi vill bidra till att skapa en standard som fungerar för alla och som är oberoende av vilken leverantör av trafik som upphandlats. Det tror vi är nödvändigt. Dessutom kan vi, tack vare våra partnerskap med Siemens och ABB erbjuda hela infrastruktursystem. Tesla har en annan affärsidé i det hänseendet. De vill ha ett eget system där användarna har egna Teslas laddare och så vidare.
– Elbussar är ingen framtidsvision, utan en teknik som redan idag går att använda över hela världen. Vi har levererat över 5000 elbussar och elhybrider och vi har också pilotanläggningar med nya elhybrider och elbussar på plats och i drift i Stockholm (linje 73), Göteborg (linje 55) och i Hamburg (linie 109).
– Den stora utmaningen är att ha system som håller, oavsett om det är snöstorm och klockan är fem på morgonen, de ska fungera i ur och i skur – och det gör de, på så sätt är det en mogen teknik, sade Håkan Agnevall.
Volvo ligger långt efter företag som optare, byd och ebusco som börjat massproduktion av långdistans bussar. Till skillnad från Volvo behöver dessa bara laddas en gång om dygnet vilket gör det billigt att implementera.