Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Blodig kampanj på Uppsalabussar

Akademiska sjukhuset i Uppsala söker blodgivare på stadsbussarna. Foto: Akademiska sjukhuset.

Akademiska sjukhuset i Uppsala söker blodgivare på stadsbussarna. Foto: Akademiska sjukhuset.

Under några dygn med start på tisdagen blir det blodigt på utvalda bussar i Uppsala. Bakgrunden är att blodcentralen på Akademiska sjukhuset i Uppsala under det senaste året vid ett flertal tillfällen haft akut blodbrist. För att minska risken för inställda operationer prövar man nu en okonventionell metod som syftar till att rekrytera fler blodgivare i Uppsala.  Under ett par dygn  kommer illustrerade blodpåsar att hänga på utvalda stadsbussar och i Friskis & Svettis lokaler.

– Syftet med kampanjen är att få fler att prata och reflektera över hur viktigt det är att lämna blod och att det krävs väldigt lite tid för att göra det. Endast tre procent av Sveriges vuxna ger blod och vi behöver kontinuerligt prova nya metoder för att värva fler. Detta är ett okonventionellt och kostnadseffektivt sätt att nå många personer under en begränsad period, säger Margaretha Östlund, marknadsansvarig på Blodgivningen på Akademiska sjukhuset.

Busslinjerna är utvalda tillsammans med Gamla Uppsala Buss för att nå så många som möjligt. De hängande blodpåsarna i bussarna syns endast under 48 timmar. I kampanjen ingår även större dekaler med budskapet som sitter uppe i bussarna något längre tid.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)