
Styrelsen för Länstrafiken i Jämtland vill att alla stgörre linjer ska köras i egen regi från år 2018. Foto: Ulo Maasing.
Styrelsen för Länstrafiken i Jämtland vill att regionen ska köra delar av busstrafiken i Jämtland Härjedalen i egen regi från och med december 2018. Styrelsen har utrett möjligheterna och hänvisar till kraftiga kostnadsökningar och avsaknaden av konkurrens vid de två senaste upphandlingarna av regional busstrafik. Det slutgiltiga beslutet tas av regionfullmäktige i juni 2016.
Styrelsen föreslår att de större linjerna som kör till och från Östersund drivs i egen regi medan skoltrafik och kompletterande linjetrafik på landsbygden upphandlas i en så kallad ramavtalsupphandling.
– Vi har i regionen ett litet skatteunderlag och eftersom trafiken skattefinansieras måste vi hitta innovativa lösningar för att fortsätta utveckla kollektivtrafiken. Det här beslutet tar vi för kunderna och medborgarnas bästa, säger Thomas Andersson, ordförande Länstrafiken i Jämtland.
Länstrafiken är sedan januari 2015 helägt av Region Jämtland Härjedalen. Förutom biljettintäkter från resenärer finansieras busstrafiken till 60% av skattemedel.
Styrelsen anser att det inte finns några tecken på att fler företag kommer att lämna anbud i den kommande upphandlingen.
– Vi ser en risk i att om vi upphandlar så som vi gjort tidigare har vi en oro att vi landar på en så pass hög kostnadsnivå att vi måste skära ner på turer för att klara budgeten och den utvecklingen vill vi inte se, säger Thomas Hägg, vd för Länstrafiken i Jämtlands län.
Fler Länstrafikbolag kommer att tvingas till liknande lösningar i framtiden.
Ett alternativ är ju annars att lägga en budget för trafiken och att trafikföretagen får föreslå ett utbud och kvalitet för den budgeten. I en förhandlad upphandling bör priset kontra utbud bli väsentligt bättre än i egen regi.
Detta är helgalet.
Länsbolaget har varken kompetens, organisation eller erfarenhet av att driva busstrafik. Dess VD har såvitt jag vet aldrig haft ett arbete, så han är inte #tillräknelig# i detta ärende.
Vansinne.
Tror jag att det kostar. Man kräver nya fordon, välutbildade förare samt bra trafikledning i upphandlingarna.
VAR Andersson och Hägg hittar ni detta i de egna leden???
Synd man inte får nått av det…kanske bättre att återgå till tryggs anställningar och kontinuerligt utveckling istället för förändring var 7 år och uppfinna hjulet igen…