Elbusstillverkaren Hybricon redovisar ett rörelseresultat på -16,2 miljoner kronor och en sista rad på -16,5 miljoner kronor enligt den bokslutskommuniké företaget presenterade på tisdagen. Omsättningen uppgick till 42 miljoner kronor. Men Hybrionledningen misströstar inte utan räknar med att Hybricon har goda möjligheter att bli en av de ledande aktörerna på elbussmarknaden.
I bokslutskommunikén pekar man på att man under året har konstruerat två nya elbusserier, HAW (Hybricon Arctic Whisper) generation 2.0 och Hybricon City Bus (HCB) som är en nattladdad buss.
Man har under året också siktat in sig på att bredda verksamheten så att man kan bli bli en teknisk leverantör åt andra komponent- och busstillverkare, något som har belastat det fjrde kvartalet 2015 ekonomiskt.
Även bytet av underleverantör, från polska AMZ till tjeckiska Ekova Electric har fört med sig kostnader.
– Satsningen var dock nödvändig med tanke på att vi nu kan matcha den volym av offertförfrågningar som löpande kommer in, skriver företaget i bokslutskommunikén.
Man har också inlett ett arbete med att ta fram produkter såsom tekniklicenser för motorstyrning och Retrofit-Kit för att elektrifiera dieselbussar. Retro-Kit är ett sätt att behålla värdet på en bussflotta som redan köps in, men där bussföretaget av miljöskäl beslutat att elektrifiera bussarna.
– Hybricon anser att Bolaget har ett starkt marknadsläge tack vare sin systemlösning med egenutvecklade elbussar och kompletterande laddstationer. Hybricon kan agera friare än de etablerade bussföretagen som enbart har elbussar som ett nytt och mindre komplement till de traditionella bussarna. Bolaget anser sig därmed ha en god möjlighet att snabbt bli en av de ledande aktörerna i det nya och starkt växande segment som elbussar utgör, skriver man i bokslutskommunikén.
– Årets ansträngningar har resulterat i att vi med ett breddat produktsortiment, ökad produktionskapacitet och står väl förberedda för framtiden, säger Hybricons vd Jonas Hansson.
Lämna ett svar