En annorlunda konflikt har seglat upp om den avgiftsfria busstrafiken i Avesta. Sedan sommaren 2012 gäller nolltaxa för bussresor inom Avesta kommun. Det är bara att stiga på bussen och resa – kommunen står för kostnaderna. Men nu kräver Dalatrafik att alla som åker buss i linjetrafik ska ha färdbevis – även om färdbeviset inte kostar något.
Det är Dalatrafiks styrelse som har beslutat att alla som reser med linjetrafik i samtliga Dalarnas kommuner måste ha färdbevis från och med den 1 juli i år.
Dalatrafik motsätter sig inte nolltaxan i kommunen, men menar att trafiken i Avesta av resenärerna ska uppfattas som en del av Dalatrafik. Dessutom beror en del av ersättningen till bussföretagen på bekräftade påstigande resenärer. Redan när nolltaxan infördes ville Dalatrafik att resenärerna skulle ha färdbevis, ett kort som registrerade varje påstigande passagerare.
Avestas kommunalråd Lars Isacsson föreslår automatisk passagerarräkning, exempelvis med hjälp av fotoceller.
– Vår modell är unik, det går inte att göra det enklare.Vi gillar inte det här beslutet. Vi tycker att pengarna ska gå till trafik inte till administration. Det här blir dyrare och krångligare men inte bättre för resenärerna, säger han till Dala-Demokraten.
Dalatrafik tänder inte på tanken utan skriver till kommunen att automatisk passagerarräkning inte ger kvalitetssäkrade siffror.
”Vår möjlighet att föra faktabaserade samtal med Avesta kommun om utveckling och förbättring av trafiken blir mycket sämre om vi inte kan ha tillgång till tillförlitlig statistik”, skriver Dalatrafik till Avesta kommun. Dessutom menar man att ordningen på bussarna blir bättre om alla stiger på framme hos föraren men kommunen vill istället sätta in tio bussvärdar.
De merkostnader som administration, information och utskick av kort till Avestas invånare som blir nödvändiga när färdbeviskravet införs bollar Dalatrafik över på kommunen som i sin tur hänvisar alla frågor till Dalatrafik.
Lämna ett svar