Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Transportföretagen kräver ersättning för ID-kontroller – bussbolagens kostnader 27 miljoner i månaden

ID-kontroller vid gränsen kostar svenska bussföretag 27,4 miljoner kronor i månaden. Foto: Ulo Maasing.

ID-kontroller vid gränsen kostar svenska bussföretag 27,4 miljoner kronor i månaden. Foto: Ulo Maasing.

Sveriges Bussföretag och andra aktörer i kollektivtrafikbranschen kräver nu av regeringen kompensation för arbetet med ID-kontroller ombord på tåg, bussar och färjor mellan Danmark och Sverige. Totalt beräknas de berörda trafikföretagen ha haft extra kostnader om minst 5,4 miljoner kronor sedan arbetet med att förbereda för och genomföra ID-kontrollerna. Kontrollerna kostar svenska bussföretag 27,4 miljoner i månaden.

– – Vi protesterade redan när förslaget om denna lag lades fram. Hela lagprocessen var oerhört forcerad och dialogen med branschen inför införandet var i det närmaste obefintlig. Inte blev det bättre av att den lag och den förordning som sedan beslutades är oerhört svepande och ger lite vägledning till de företag och deras medarbetare som ska utföra ID-kontrollerna på plats, varje dag, säger Anna Grönlund, vice VD Sveriges Bussföretag.

Bakgrunden är att riksdagen i december i fjol beslöt om införande av transportöransvar och identitetskontroller vid transporter som utförs med buss, tåg eller passagerarfartyg.

Den 4 januari 2016 trädde förordningen om vissa ID-kontroller i kraft. Deninnebär att transportören ska kontrollera att passagerare som färdas med buss, tåg eller med passagerarfartyg som genomför resor som är 20 nautiska mil eller kortare till Sverige från Danmark innehar en giltig identitetshandling med fotografi.

När det gäller busstrafiken slår transportföretagen i brevet till regeringen fast att det är den kommersiella linjetrafiken den del av busstrafiken som drabbas hårdast.

– Det  är  inte  så många företag men varje företag har haft ansenliga uppstartskostnader plus löpande kostnaderna så länge  kontrollerna  pågår.  För  turist-och  beställningstrafiken  som  består  av  flera  hundra
bussbolag så är både de initiala kostnaderna och de löpande kostnaderna mycket mindre per resa och bolag. Totalkostnaden blir ändå större eftersom det är många bolag och antalet resor är totalt  sett  mycket  högre  än  för  linjetrafiken, heter det i brevet till regeringen.

Uppstartskostnaderna för linjetrafiken är 600 000 kronor och de löpande månadskostnaderna 170 000 kronor.

För turist- och beställningstrafiken är uppstartskostnaderna 3 015 000 kronor och månadskostnaderna 27 260 000 kronor. Det innebär att id-kontrollerna kostar bussbolagen totalt 27,43 miljoner kronor i månaden.

–  Vi menar att det i grunden är en uppgift för polis och tull att kontrollera identitet på människor som reser över gränsen. Därför kräver vi kompensation, säger Pia Berglund, VD Svensk Sjöfart som är branschorganisation för Sveriges rederier både med trafik både i och utanför Sverige.

–  Tågföretagen har drabbats hårt av kravet på ID-kontroller. Våra företag har i dialog med resenärer förstått att många övervägt alternativa transportmedel för trafik till och från Danmark. Införandet av ID-kontroller kan alltså få till följd att människor långsiktigt väljer den egna bilen framför kollektiva färdmedel, något som inte alls rimmar med regeringens transport- och klimatpolitiska mål, säger Björn Westerberg, VD branschföreningen Tågoperatörerna som driver frågor av intresse för tågoperatörer verksamma i Sverige samt andra kommersiella aktörer i järnvägssektorn.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)