Tonen skärps nu mellan Avesta kommun och Dalatrafik om nolltaxan i kollektivtrafiken i kommunen. Dalatrafiks styrelse har inte begärt att nolltaxan ska avskaffas. Däremot kräver man att samtliga resenärer har ett färdbevis som gör det möjligt att få fram en tillförlitlig statistik om antalet resande, detta eftersom ersättningen till bussoperatörerna bygger på hur många som reser med bussarna.
Kommunstyrelsens ordförande i Avesta, Lars Isacsson(S), anser att Dalatrafiks beslut går emot den trafikförsörjningsplan som Region Dalarnas direktion har klubbat och som säger att Avesta kommuns kollektivtrafik ska vara avgiftsfri under 2016.
– För att bevara Avestas modell där busstrafiken är avgiftsfri för resenärerna skulle kommunen behöva köpa och dela ut busskort för nära en miljon kronor. Sedan tillkommer kostnaden för administrationen. Att Dalatrafik, som i sin affärsidé säger att de vill erbjuda en attraktiv och lättillgänglig kollektivtrafik, motarbetar Avestas modell är märkligt, säger Lars Isacsson.
Avesta tillbakavisar också Dalatrafiks huvudargument till införande av färdbevis, att man vill ha tillförlitlig statistik som underlag för det nya trafikavtalet.
– Det finns moderna system som är enklare och ger mer information än busskorten, menar kommundirektören Anders Friberg.
En kölappapparat kostar 300 spänn, lägg till 1000 för montage. Montera dessa i ett 10tal bussar. En sommarjobbare fixar statistiken.