Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Var fjärde förare i långväga trafik bryter mot reglerna

Den långväga busstrafiken i Tyskland har vuxit kraftigt med hård konkurrens och prispress som följd. Samtidigt har andelen föarre som bryter mot kör- och vilotidsreglerna ökat kraftigt. Bussen på bilden har inget direkt samband med den bristande regelefterlevnaden. Foto: Ulo Maasing.

Den långväga busstrafiken i Tyskland har vuxit kraftigt med hård konkurrens och prispress som följd. Samtidigt har andelen föarre som bryter mot kör- och vilotidsreglerna ökat kraftigt. Bussen på bilden har inget direkt samband med den bristande regelefterlevnaden. Foto: Ulo Maasing.

Omkring var fjärde bussförare som kör långväga trafik i Tyskland bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Det visar en rapport från den myndighet som utövar tillsyn över regelverket, Bundesamtes für Güterverkehr (BAG) i Köln. Andelen förare som bryter mot regelverket har också ökat avsevärt under ett år. Samtidigt har expressbusstrafiken i landet vuxit dramatiskt.

Av 278 kontrollerade bussförare i långväga trafik, både tyska och utländska, bröt nästan 15 procent mot regelverket: 28 fall av brott mot vilotiderna, 18 fall bröt mot reglerna om raster och 14 mot de tillåtna körtiderna.

I 245 kontroller av tyska och utländska bussar under första halvåret i år visade sig brotten mot kör- och vilotidsreglerna närmast ha fördubblats till 27 procent.

BAG konstaterar att konkurrensen mellan expressbussföretagen har lett till ”förödande prisnivåer” och från politiskt håll har man framfört uppfattningar om att den bristande efterlevnaden av kör- och vilotidsreglerna beror på en kombination av brist på bussförare och en stark kostnadspress i branschen.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)