Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bättre förarmiljö och säkrare busstrafik med Volvos nya styrsystem

Volvos styrsystem Volvo Dynamic Steering kommer under året på stads- och regionbussar. På turistbussar finns redan systemet som tillval. Foto: Ulo Maasing.

Volvos styrsystem Volvo Dynamic Steering kommer under året på stads- och regionbussar. På turistbussar finns redan systemet som tillval. Foto: Ulo Maasing.

Bussförarens arbetsmiljö blir klart bättre, arbetet mindre tröttande och därmed förbättras även trafiksäkerheten. Det är de största fördelarna med det nya styrsystem som Volvo nu stegvis lanserar på hela sitt bussprogram, Volvo Dynamic Steering (VDS). I veckan presenterade Volvo systemet på ett antal modeller under en snöig dag på Volvokoncernens stora, sekretessomgärdade  testanläggning i Hällered utanför Borås.

VDS började levereras på Volvos turistbussar i slutet av förra året. I år kommer systemet även på regionalbussar och stadsbussar där nyttan med VDS är ännu större eftersom fördelarna märks särskilt i den trafikmiljö som präglar stads- och regionaltrafik.

Systemet tar upp ojämnheter i vägbanan och gör så att de inte känns i ratten. Gropar och sprickor i asfalten eller annan ojämn vägbeläggning blir inte alls lika kännbara för föraren. Men samtidigt är det lätt för föraren att vid behov kunna justera färdriktningen.

Vid högre hastigheter är kursstabiliteten påtagligt bättre än på bussar utan VDS.

I tvära kurvor, rondeller och vid backning behöver föraren nästan ingen kraft alls för att ratta bussen. Borta är också behovet att luta sig fram över ratten vid sådana manövrer och efter kurvan går ratten automatiskt tillbaka till utgångsläget.

Eftersom bussförare under en arbetsdag vrider tusentals gånger på ratten minskar systemet påfrestningarna på förarens nacke, axlar och rygg avsevärt. Vibrationer och lågfrekventa ljud elimineras också påtagligt. Sammantaget innebär det att systemet ger passagerarna en behagligare resa. Men framför allt innebär det att föraren blir mindre trött av sitt arbete, likaså att risken för förslitningsskador i nacke och axlar minskar.

I förlängningen innebär det en ännu säkrare busstrafik.

 

Anna Anund, forskare vid VTI: Trötthet bland bussförare är ett stort problem. Foto: Ulo Maasing.

Anna Anund, forskare vid VTI: Trötthet bland bussförare är ett stort problem. Foto: Ulo Maasing.

Trötta förare
Anna Anund är biträdande professor och forskningsledare vid VTI i Linköping och har arbetat mycket med frågor kring bussförares trötthet.

Peter Danielsson, ansvarig för fordonssäkerhet vid Volvo Bussar: Systemet befriar föraren från många stressfaktorer och påfrestningar. Foto: Ulo Maasing.

Peter Danielsson, ansvarig för fordonssäkerhet vid Volvo Bussar: Systemet befriar föraren från många stressfaktorer och påfrestningar. Foto: Ulo Maasing.

– Bussförarnas arbetsförhållanden är krävande. Risken för såväl fysiska som psykiska sjukdomar är förhöjd hos bussförare. Hjärt- och magproblem, värk i rygg- och nackmuskler liksom längs ryggraden samt trötthet är sådant som drabbar bussförare, konstaterar hon.

Forskning visar att förarstol, ryggstöd och ratt är sådant som förare med nacksmärtor oftast klagar på.

– Bristande ergonomi och trötthet är stora problem för bussförare. Många kämpar för att hålla sig vakna, konstaterar Anna Anund.

En undersökning bland förare vid Keolis i Stockholm visade att 41 procent av förarna fick för lite sömn, 37 procent av dem var inte utvilade när de vaknade och 56 procent av förarna ansåg att arbetstiderna bidrog till att de var sömniga på jobbet.

Forskarna på VTI såg närmare på 18 förare som arbetade delade pass. Sju av dessa var någon gång under arbetsdagen mycket sömniga, en somnade under körning. Nästan varannan förare (45%) uppgav att de två – fyra gånger per månad måste kämpa för att hålla sig vakna, var femte förare uppgav för forskarna att de två – tre gånger i veckan måste anstränga sig för att inte somna bakom ratten.

– Förartrötthet är ett stort problem, sammanfattade Anna Anund.

Viktigt steg framåt
Där innebär Volvo Dynamic Steering ett viktigt steg framåt.

– VDS befriar föraren från många stressfaktorer och påfrestningar, framhåller Peter Danielsson, ansvarig för fordonssäkerhet vid Volvo Bussar.

VDS finns för såväl fordon med individuell framhjulsupphängning eller, som på bilden, stel framhjulsupphängning. Foto: Volvo.

VDS finns för såväl fordon med individuell framhjulsupphängning eller, som på bilden, stel framhjulsupphängning. Foto: Volvo.

– Vid låg hastighet är styrningen fjäderlätt. I låg fart minskar trögheten i ratten med omkring 75 procent, vilket underlättar rejält även vid backning. Vid konventionell styrning måste man vrida tillbaka ratten, men det behövs inte med VDS. Ratten går tillbaka automatiskt när föraren släpper greppet. Det är en stor fördel vid stadstrafik.

Sedan VDS visades för första gången på bussmässan i Kortrijk i höstas har ungefär hälften av de kunder som köpt turistbussar från Volvo valt till VDS. Foto: Ulo Maasing.

Sedan VDS visades för första gången på bussmässan i Kortrijk i höstas har ungefär hälften av de kunder som köpt turistbussar från Volvo valt till VDS. Foto: Ulo Maasing.

– Vi anser att VDS är den största förbättringen av styrsystemet sedan servostyrningen uppfanns.

2000 gånger i sekunden
VDS bygger på ett vanligt, konventionellt styrsystem som får hjälp av en kraftfull elmotor som sitter på styraxeln. Elmotorn arbetar tillsammans med den hydrauliska servostyrningen.

Den programvara som styr elmotorn läser av en rad faktorer som påverkar styrningen upp till 2 000 gånger i sekunden och räknar sedan ut alla variabler som krävs för en optimal styrning.

– Skulle det osannolika hända att systemet går ner styr föraren bussen som vanligt med hjälp av hydrauliken, säger Peter Danielsson.

Minskad sjukfrånvaro
Sedan flera år finns VDS på Volvos lastvagnar. Som hos alla de stora buss- och lastbilstillverkarna är det ofta lastbilarna som går före när det gäller teknisk utveckling eftersom utvecklingskostnaderna då kan slås ut på mångfalt större volymer än vad som är fallet för bussarna. Volvo Bussar har dessutom satsat stora pengar på utvecklingen av eldrift vilket också har bidragit till att man haft begränsade resurser till andra utvecklingssatsningar.

Volvo visade systemet för första gången på den stora bussmässan i Kortrijk i höstas. I slutet av året introducerades VDS på Volvos turistbussar och kommer nu alltså på stads- och regionbussar samt chassier.

– Tidsplanen är en introduktion mot slutet av året. I framtiden räknar vi med att systemet också kommer att kunna hjälpa föraren att kompensera för sidvindar, framhåller Peter Danielsson.

VDS är ett tillval, men har redan visat sig vara uppskattat bland Volvos busskunder. På ungefär hälften av de turistbussar som har sålts sedan Busworld i Kortrijk har kunden valt VDS. Volvo räknar också med att intresset för operatörerna kommer att vara stort när det gäller bussar för kollektivtrafik – inte minst därför att VDS kan bidra till att minska sjukfrånvaron bland förare och de kostnader den för med sig.

Taggat som: , , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)