Kostnaderna för kollektivtrafiken i Värmland har sedan 2005 ökat med nästan 150 procent. Men samtidigt har resandet endast ökat med 45 procent under samma tid. Nu stundar stopp i utbyggnaden av busstrafiken, medan tågtrafiken Oslo – Karlstad – Örebro i regi av Värmlandstrafik ska utvecklas. Det skriver Värmlands Folkblad, som har gått igenom arbetena inför det nya trafikförsörjningsprogram för Värmland som ska beslutas senare i vår.
Under samma period, 2005 – 2015, har ägarbidraget till Värmlandstrafik, alltså skattesubventionerna, ökat från 165 till 411 miljoner kronor och väntas öka med ytterligare omkring 100 miljoner fram till år 2021. Värmlandstrafiks självfinansieringsgrad har samtidigt minskat till 40 procent från 60 procent tio år tidigare.
Nu vill kommuner och landsting slå till bromsarna. En sammanfattning av deras remissvar på förslagen till trafikförsörjningsprogram visar att man vill att busstrafiken i stort sett ska vara oförändrad under planperioden, åren 2017 – 2021. Möjligen kan en utbyggnad ske mot slutet av perioden.
Inom tågtrafiken koncentreras satsningarna till ett förslag om utökad trafik till Oslo och Örebro till en kostnad om 30 miljoner årligen.
Mats Sandström(S), ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Värmland öppnar i Värmlands Folkblad för att differentiera biljettpriserna och på det sättet få fler resenärer i bussarna dagtid när få reser.
– Då kanske man kan halvera priset. Då får man in dem som annars inte åker buss, som pensionärer som är lediga på dagen. Man ökar resandet men det är ingen ökad kostnad, bara en ökande intäkt.
Lämna ett svar