Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting, alltså SL, ställer sig bakom att en elbusspremie införs, men vill att det är bussoperatörerna som ska få del av premien. Enligt regeringens förslag ska premien gå till de regionala kollektivtrafikmyndigheterna eller kommuner som fungerar som upphandlare.
Dessutom vill man att premien ska kunna utgå även till inköp av elbussar som köps till äldre trafikavtal, dvs avtal som har tecknats tidigare än den 31 december 2015. Annars, menar man, finns det en risk att premien bara blir marginellt använd.
Dessutom anser trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting att en buss som byggs om till laddhybrid eller elbuss och omregistreras som sådan också ska ha rätt att ansöka om premie.
Regeringens förslag på elbusspremie gäller 100 miljoner om året under åren 2017 – 22019 samt 50 miljoner i år. Syftet är att stötta introduktion av elbussar för kollektivtrafik i Sverige. Elbussar och trådbussar föreslås få hel premie. Laddhybrider får halv premie. En laddhybrid måste enligt avtalet köra minst 70 % av sträckan på el och resterande på ett hållbart drivmedel enligt lagen om hållbarhetskriterier för biodrivmedel och flytande biobränslen
Elhybrider och små bussar med kapacitet under 60 personer får enligt regeringens förslag ingen premie. I övrigt styrs premiens storlek av bussens transportkapacitet. SL föreslår däremot att premiens storlek avgörs av bussens längd istället för transportkapacitet.
När det gäller laddhybrider anser förvaltningen att det är rimligare att använda andelen tid som bussen körs på el än körsträckan. Laddhybrider används ofta i innerstadstrafik med låg genomsnittshastighet och med många stopp.
Lämna ett svar