Jönköping kan få ett BRT-stråk mellan Huskvarna och Råslätt, den sträcka som idag trafikeras av stadens stombusslinje 1. Stråket kan komma att trafikeras med 24-meters trådbussar, men den förstudie som nu pågår i staden har i uppdrag att belysa ytterligare ett fordonsslag eller energislag. Bakgrunden är att resandet med kollektivtrafiken i Jönköping hittills inte har utvecklats som staden önskar och som man har satt som mål i sin kommunikationsstrategi.
Resultatet av förstudien ska ligga till grund för ett eventuellt beslut från Jönköpings sida att hos Trafikverket söka statlig medfinansiering genom de stadsmiljöavtal som regeringen har infört. Avtalen gör det möjligt med upp till 50 procents statlig medfinansiering till infrastruktur.
Jönköping räknar med att söka medfinansiering senast den 18 april och ett eventuellt bygge av BRT-stråket kan då inledas nästa år med trafikstart 2019.
– Oavsett om vi väljer trådbuss eller något annat alternativ så måste vi få fler att välja bussen. Bilen kan inte få obegränsad framkomlighet i centrum, så jobbar alla kommuner idag, säger Anders Samuelsson(C), ordförande i stadsbyggnadsnämnden i Jönköping till Jönköpings-Posten.
Tanken är att bussarna på BRT-linjen ska bli snabbare än dagens, ta 30 procent fler passagerare och gå så ofta att det inte behövs någon tidtabell.
Lämna ett svar