Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Utökad trängselskatt väntas i Stockholm

TrangselskatteskyltTrängselskatten i Stockholm kan komma att utvidgas avsevärt, rapporterar SvT Nyheter Stockholm. Pengarna behövs för satsningar på kollektivtrafik men också för att minska trafiken. Mätningar från TomTom visar att bilburna Stockholmare i fjol tillbringade motsvarande 17 arbetsdagar i bilköer. 2014 var det 11 arbetsdagar.

I Göteborg satt bilisterna fast i bilköer i genomsnitt elva arbetsdagar och i Malmö 7,5 arbetsdagar.

Stockholmsresenären med en genomsnittlig 30 minuters enkel resväg till arbetet sitter fast i trafikköer under 35 minuter per dag.

I Göteborg spenderas i genomsnitt 24 minuter per dag i bilköer. I Malmö spenderar trafikanter i genomsnitt 16 minuter per dag i bilköer. I Uppsala ökade tiden i köer, med tre procentenheter. I genomsnitt spenderas där 22 minuter per dag i bilköer.

Enligt en analys som Trafikverket har gjort på uppdrag av regeringen kan trängselskatt införas på flera nya vägsträckor i Stockholmsområdet. Det gäller bland annat de östra delarna av Södra länken och Norra länken.

Dessutom kan det bli trängselskatt även för att köra mellan norra och södra delen av Stockholms innerstad med nya betalstationer på Västerbron, Centralbron samt vid Slussen. Idag utgår trängselskatt bara om man kör in eller ut ur innerstan, liksom på Essingeleden.

De utökade trängselskatterna skulle ge intäkter på ungefär fem miljarder om året.

– Vi skulle få ett system där vi skulle bli av med en betydande del av köerna och dessutom få en ökad samhällsekonomisk nytta i systemet, säger Peter Huledal, chef för långsiktig planering vid Trafikverkets region Stockholm till SVT Nyheter Stockholm.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)