Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Batteribuss och bränslecellsbuss från Mercedes på väg

Mercedes-Benz´ stadsbuss Citaro kommer 2018 att lanseras på marknaden både som batteribuss och som bränslecellsbuss. Foto: Daimler Buses.

Mercedes-Benz´ stadsbuss Citaro kommer 2018 att lanseras på marknaden både som batteribuss och som bränslecellsbuss. Foto: Daimler Buses.

Daimler Buses planerar att år 2018 på marknaden lansera nya versioner av sin storsäljande stadsbuss Citaro. Det handlar dels om en batteridriven version av Citaro, Citaro E-CELL, dels om bränslecellsbuss, Citaro F-CELL. Båda bussarna byggs på samma plattform för eldrift.

Plattformen, Daimlers plattform E-Mobility, finns för olika laddningsmöjligheter, både plug-inladdning och befintliga lösningar för laddning via strömavtagare på taket.

Daimlers tanke är att erbjuda en stadsbuss som kan anpassas med olika drivlinor, allt efter kundens önskemål.

Den kommande Citaro F-CELL blir den fjärde generationens bränslecellsbuss från Daimler och bygger närmast på erfarenheter från den tredje generationens 27 bränslecellsbussar som lanserades år 2011.

Enligt Daimler kommer fjärde generationens bränslecells-Citaro att ha en vätgasförbrukning på mindre än 10 kilo/100 kilometer och en tillgänglighet över 90 procent.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)