
Den tyska expressbussjätten FlixBus startar inrikestrafik i både Sverige och Danmark i veckan. Samtidigt lämnar Bergkvarabuss samarbetet med FlixBus. Foto: Ulo Maasing.
Samtidigt som den tyska expressbussgiganten FlixBus i veckan startar inrikestrfik i Sverige och Danmark avslutar svenska Bergkvarabuss samarbetet med FlixBus. Bergkvarabuss har haft 17 bussar i FlixBus´ trafik och ska nu använda dem för beställningstrafik i Tyskland och Sverige. Bergkvarabuss´ vd Göran Mellström berättar för bussmagasinet.se varför man bryter med FlixBus.
Bergkvarabuss, med sitt tyska dotterbolag Elite Traffic, har sedan i juni förra året kört FlixBus´ linje Berlin – Köpenhamn – Malmö. Man har också kört flera FlixBuslinjer: Köln-Bremen-Hamburg, Leverkusen-Hamburg-Malmö samt Hamburg-Berlin-Dresden. Men den 27 april är det slut med samarbetet mellan FlixBus och Bergkvarabuss.
Samtidigt startar FlixBus inrikestrafik i såväl Sverige som Danmark som en del av expressbussjättens aggressiva internationella expansion i Europa.
Göran Mellström, vd för Bergkvarabuss, uppger för bussmagasinet.se att partnerskapet med FlixBus har varit problematiskt och att man därför har sagt upp samarbetet. Han berättar att han var entusiastisk från början.
– När jag träffade Flixbus och dess vd André Schwämmerlin första gången 2012 och de presenterade sitt projekt blev jag begeistrad. De hade skapat en mycket modern och genomtänkt plattform för marknadsföring, försäljning och biljettförsäljning, där i princip allt skulle ske via nätet.
Men FlixBus har inte utvecklats som Göran Mellström hade hoppats.
– Tyvärr har de har dragits med i den mördande priskarusellen och etablerat mängder av fasta försäljningsställen. Idag har de en omfattande försäljningsorganisation som är kostsam, samtidigt som biljettpriserna ständigt sjunkit. Avtalen med entreprenörerna är så utformade, att det blir bussbolagen som får bära i stort sett hela förlusten på de trafikerade linjerna, utan att kunna påverka prissättningen, säger han.
Kaotiskt
Nu är det slut med partnerskapet mellan Bergkvarabuss. Enligt uppgift från andra källor till bussmagasinet.se kommer FlixBus första svenska inrikeslinjer att köras av ett tjeckiskt bussföretag med tjeckiska förare. För Bergkvarabuss´ del är samarbetet med FlixBus avslutat från den 27 april.
– Som vi upplever det har upprepade avtalsbrott begåtts från deras sida. Ständigt felaktiga, intransparenta månadsavräkningar med släpande betalningar hör till vardagen. Detta har lett till mycket omfattande förluster som trots våra förhandlingar och förslag bara accelererat, förklarar Göran Mellström.
– Jag upplever att Flixbus är i ett kaotiskt tillstånd och utifrån de av oss kända förhållandena kan jag inte se att man kan bedriva verksamheten med lönsamhet.
Bergkvarabuss/Elite Traffic har haft ett omfattande engagemang i FlixBus´ expresstrafik med 17 nästan nya Mercedes-Benz Tourismo i FlixBus´ gröna färg. De bussarna kommer nu att sättas in i beställningstrafik, dels i Hamburgområdet där Elite Traffic är baserat, dels i Sverige. Samtidigt utvidgar Elite Traffic sin verksamhet i Tyskland.
– Eftersom säsongen står för dörren, kommer vi att utöka beställningstrafiken i Hamburgområdet samt även etablera oss i Berlin. De svenska vagnarna sätts in i svensk beställningstrafik, säger Göran Mellström.
På frågan om Bergkvarabuss planerar att engagera sig i annan expressbusstrafik i Tyskland eller internationellt svarar han försiktigt avvaktande utan att helt stänga några dörrar.
– Fjärrbusstrafiken i Tyskland är oerhört överetablerad och prispressen är katastrofal. Därför avvaktar vi med att gå in i nya åtaganden tills vi finner en seriös och intressant samarbetspartner. Diskussioner förs med aktörer i marknaden.
– Framför allt linjen Hamburg – Köpenhamn – Malmö sammanlänkar några av våra större depåer och vore därför mest intressant för oss. Denna linje har dessutom haft ett starkt passagerarunderlag, kommenterar Göran Mellström.
Inget ymnighetshorn
FlixBus är ett barn av avregleringen av den kångväga busstrafiken i Tyskland. Den 1 januari 2013 blev det tillåtet för bussföretagen att ta upp konkurrensen om den långväga trafiken med järnvägen som fram till dess hade levt i en skyddad värld. En rad bussföretag etablerade sig snabbt. Konkurrensmedlet var framför allt låga priser och lönsamheten usel.
Inför avregleringen såg tre unga entreprenörer framför sig en ny affärsmöjlighet och bildade FlixBus år 2011 för att vara redo när avregleringen trädde i kraft.
Oväntade aktörer klev in på marknaden. Ett exempel är att den tyska bilistorganisationen ADAC (ett slags tysk motsvarighet till KAK eller Motormännens Riksförbund) slog sig samman med kurirföretaget DHL och bildade ADAC Postbus (DHL äger även den privatiserade tyska posten). Brittiska National Express bildade ett nytt, kontinentalt expressföretag och så vidare.
Det ymnighetshorn som många trodde hade öppnat sig fanns inte och den krassa ekonomiska verkligheten tvingade raskt fram förändringar. Förlusterna hopade sig och på den korta tid som gått sedan avregleringen har en rejäl strukturomvandling skett på den tyska expressbussmarknaden.
ADAC insåg att busstrafik inte var något för dem och hoppade av, National Express drog sig tillbaka och andra företag gick samman. Bland dem fanns Mein Fernbus och Flixbus som gick samman i januari förra året och som nu är överlägset störst på marknaden.
FlixBus har heller inte nöjt sig med sin tyska hemmamarknad utan expanderat kraftigt internationellt till en rad länder i Europa.
När Mein Fernbus och Flixbus gick samman väntade sig många i branschen att de extremt låga biljettpriserna skulle gå upp. Så har inte skett, utan priskonkurrensen är alltjämt mördande.
Lämna ett svar