Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Premiär för Gotlandsbåten

På torsdagen inleder Gotlandsbåten sin trafik mellan Gotland och fastlandet med HSC Express. Foto: Gotlandsbåten.

På torsdagen inleder Gotlandsbåten sin trafik mellan Gotland och fastlandet med HSC Express. Foto: Gotlandsbåten.

På torsdagen blir det konkurrens i Gotlandstrafiken till sjöss för första gången på 49 år i och med att Gotlandsbåten startar trafik. Samtidigt får Västervik återigen efter 29 år en förbindelse till Gotland. Trafiken körs med ett fartyg med hemort i Uppsala.

Färjetrafiken mellan Gotland och fastlandet har inte varit konkurrensutsatt sedan april 1967. Sedan 1971 har trafiken varit statligt upphandlad och reglerad med ett konkurrensdirektiv. Konkurrensdirektivet togs bort av regeringen i juni 2009.

– Konkurrensen har redan haft verkan. Vi tillför ca 300 000 nya passagerarplatser i marknaden med låga priser, just nu till 1978 års prisnivå. Vår konkurrent tillför strax över 100.000 nya platser bara under absoluta högsäsongen på Nynäshamn, säger Ralph Axelson, vd för Gotlandsbåten.

– Att det blir besöksrekord sommaren 2016 på Gotland är redan klart.

Premiärturen torsdag 28 april går mellan Nynäshamn-Visby. Totalt kommer 354 enkelturer att köras under säsongen som sträcker sig fram till 4 september. Hälften av turerna går mellan Nynäshamn-Visby och hälften mellan Västervik-Visby.

Det är också första gången på väldigt många år som Sverige får ett nytt rederi med passagerarfärja av den här storleken. HSC Nordic är ett svenskflaggat rederi och bilfärjan HSC Express världens första med hemort Uppsala.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)