Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Världens första dubbeldäckade gasbuss

Scania/ADL har utvecklat vad man hävdar är världens första dubbeldäckade gasbuss med Euro 6-motor. Foto: Scania.

Scania/ADL har utvecklat vad man hävdar är världens första dubbeldäckade gasbuss med Euro 6-motor. Foto: Scania.

Efter två års utvecklingsarbete har nu världens första dubbeldäckade gasbuss som klarar Euro 6-kraven kommit till Sverige från Storbritannien. Men bussen är bara här för att testas av Scania. Efter två månader ska den tillbaka till Storbritannien.

Bussen är utvecklad av Scania och byggd i Storbritannien av mi Vehicle Integration Ltd och busstillverkaren Alexander Dennis, ADL. Bussen kom nyligen till Göteborg och kördes därifrån till Scanias tekniska center i Södertälje för finjustering av bland annat motorns mjukvara.

Den första ordern på bussen, fem exemplar, kommer från bussföretaget i staden Reading väster om London, Reading Buses som redan har 34 Scania enplans gasbussar i trafik.

– Det finns ett betydande intresse för bussen från bussföretag över hela Storbritannien, säger Mark Oliver, säljchef för Scania bussar i landet.

Enligt honom var en av de stora utmaningarna när man utvecklade bussen att modifiera bränslesystemet så att räckvidden blev tillräcklig. På enplans gasbussar är gastankarna ofta placerade på taket, men på grund av restriktioner när det gäller fordonshöjden har det inte varit möjligt med den nya dubbeldäckaren.

Istället lagras en del av gasen under trappan bakom föraren, medan huvuddelen av gasen lagras i ett utrymme bakom passagerarutrymmet på det övre planet.

En annan av utmaningarna när bussen konstruerades var att få plats med gasmotorn i dubbeldäckarens mindre motorrum samt att hantera värmen från motorn. Denna ger nämligen ifrån sig mycket mer värme än en dieselmotor.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)