Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Skenande spårvägskostnad kan ge Köpenhamn BRT

Här på Nordre Ringvej, en del av Köpenhamns Ring 3, ska en framtida spårväg eller BRT-linje dras fram. Foto: Leif Jørgensen/Wikimedia Commons.

Här på Nordre Ringvej, en del av Köpenhamns Ring 3, ska en framtida spårväg eller BRT-linje dras fram. Foto: Leif Jørgensen/Wikimedia Commons.

Planerna på en ny spårväg i Köpenhamn kan vara på väg att stoppas. Orsaken är spårprojektets skenande kostnader. Det gör att det danska folketinget åtminstone tillfälligt har slagit till bromsarna för projektet. Istället vill man nu se närmare på en BRT-lösning, rapporterar Danske Busvognmænds nyhetsbrev.

Ursprungligen beräknades anläggningskostnaderna för spårvägen, lättbanan, på Ring 3 i Köpenhamn till drygt 4 miljarder danska kronor. Men enligt nya bedömningar kommer anläggningskostnaderna istället att hamna på 7 – 8 miljarder.

Den danska transport- och byggministern ska därför på ett samråd under tisdagen redovisa alternativa lösningar med en BRT-lösning istället för spårväg på Ring 3.

Spårvägen på Ring 3 är inte det enda spårvägsprojektet i Danmark som har spräckt ramarna. 2014 konstaterades att ett spårvägsprojekt i Århus spräckte budgeten med 700 miljoner danska kronor, varav staten måste skjuta till 330 miljoner extra. I november i fjol skrotades planerna på en spårväg i Ålborg sedan staten dragit tillbaka ett stöd på 839 miljoner danska kronor. Där arbetar man nu med att skapa en BRT-lösning.

År 2010 visade en undersökning där spårväg och BRT på Ring 3 jämfördes att BRT-lösningen gav en samhällsekonomisk vinst på mellan 472 och 528 miljoner danska kronor, medan spårvägen gav ett samhällsekonomiskt underskott på 2,6 – 2,9 miljarder danska kronor.

En

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)