Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Efter nerskärningsbråk satsar Nobina på bussluff

Häringe slott, där förra årets Busstorget ägde rum, är ett av resmålen på Nobinas bussluffkarta.

Häringe slott, där förra årets Busstorget ägde rum, är ett av resmålen på Nobinas bussluffkarta.

Bussoperatören Nobina satsar på att i sommar locka personer på Södertörn,  söder om Stockholm att bussluffa i sommar. Detta efter att tidigare in år ha varit i hetluften eftersom man ville göra stora nerskärningar i busstrafiken på Södertörn och ta bort ett antal dikrektbusslinjer till Stockholm . Planerna väckte starka protester, både från politiker och resenärer och Nobina fick senare bakläxa på dem  av SL/Trafikförvaltningen i Stockholms län. Bussluffarerbjudandet lär dock inte röra upp några sådana känslor.

I ett samarbete mellan lokala företag, SL och Nobina uppmärksammas besöksmål i Nynäshamn, Haninge och Tyresö på en bussluffkarta.

Kartan är full av intressanta besöksmål för alla målgrupper. De utvalda destinationerna har stor spridning inom bland annat bad, skärgård, kultur och friluftsliv. På kartan framgår vilka linjer som leder till de olika turistmålen och vilka hållplatser man ska kliva av på. Och Tyresö kommun ser positivt på initiativet.

Kartan, som delas ut på Södertörns bussar, innehåller olika rabatter för vissa besöksmål. På sl.se/bussluff finns även den digitala versionen av kartan, mer info om besöksmålen och en tävling.

– Vi hoppas att resenärer i Södertörn ska upptäcka alla lokala guldkorn, som det verkligen finns många utav, säger Alexandra Nilsson, marknadsförare på Nobina.

– Det här är ett jättebra initiativ. Det finns så mycket man kan njuta av på Södertörn. Det är inte illa att kunna turista på hemmaplan, säger Thomas Dennerby, fritidschef i Tyresö kommun.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)