Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mercedes-Benz hoppar över hybriderna – går direkt på helt elektriskt

Thomas Tonger, chef för produktplanering och alternativa drivlinor vid Daimler Buses. Foto: Ulo Maasing.

Thomas Tonger, chef för produktplanering och alternativa drivlinor vid Daimler Buses. Foto: Ulo Maasing.

Europas största busstillverkare, Daimler Buses där Mercedes-Benz ingår, kommer inte att tillverka fullstora hybridbussar. Det avslöjade företagets chef för produktplanering vid ett seminarium i Stockholm på fredagen. Däremot lanserar man nästa år kompakthybrider som är mycket billigare.

– Våra undersökningar visar att de fullstora hybridbussarna i kuperad terräng spar 20 – 25 procent på drivmedelsförbrukningen, men i platt terräng endast 6 – 8 procent. Samtidigt kostar hybridbussarna 700 000 kronor mer än motsvarande dieselbuss. Därför tror vi inte att marknaden i det långa loppet kommer att vara berett att betala för fullstora hybridbussar, sa Tonger på seminariet för utvalda bussoperatörer och fackmedia.

Den kompakthybrid som man lanserar nästa år kommer att ge en drivmedelsbesparing på 7,5 procent. En ny, elektrisk styrservo minskar dessutom bränsleförbrukningen med ytterligare 2,5 procent.

2018/2019 kommer Mercedes storsäljande stadsbuss Citaro att komma i serieproduktion som elbuss, Citaro E-cell och några år senare följs den av bränslecellsbussen Citaro F-cell.

Läs vår utförliga rapportering från Daimlers framtidsseminarium här!

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)