Busstillverkaren Wrightbus på Nordirland, som både karosserar bussar från flera tillverkare och bygger helt egna bussar, vill satsa på den europeiska elbussmarknaden. Nyligen inledde man en europeisk turné för att visa upp sin elbuss StreetLite EV för olika intressenter. Wrightbus har med sina bussmodeller haft betydande framgångar i Storbritannien och Irland, men också på marknader som Hongkong, Singapore och Australien. Bland annat bygger man dubbeldäckare på Volvochassier.
Europaturnén med företagets elbuss StreetLite EV inleddes i Schweiz där bussen nu har visats upp i en rad städer.
Bussen är modulbyggd och kan fås med tre olika laddnings- och batterilösningar, trots att den är byggd på samma plattform.
Den StreetLite EV som introducerades i Schweiz har 37 sittplatser och är avsedd för övernattladdning i depå med en räckvidd på 240 kilometer eller a18 timmar, enligt tillverkaren. Drivlinan kommer från Siemens. Snabbladdning, antingen konduktivt eller induktivt, är andra lösningar som bussen kan fås med.
Med induktiv laddning och litiumjonbatterier sker laddning på mindre än tolv minuter. Åtta bussar med den lösningen är i trafiken i den engelska staden Milton Keynes sedan 2014. Med konduktiv laddning via pantograf uppges bussen nå full laddning på mindre än sju minuter.
Lämna ett svar