Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Norskt transportfack fruktar busskatastrof

Den här turistbussen stoppades i Nordfjord i Norge på onsdagen. Bussen fick inte fortsätta innan föraren hade fått vila ett dygn. Foto: Statens Vegvesen.

Den här turistbussen stoppades i Nordfjord i Norge på onsdagen. Bussen fick inte fortsätta innan föraren hade fått vila ett dygn. Foto: Statens Vegvesen.

Det norska transportfacket, Norsk Transportarbeiderforbund, fruktar att stora och dramatiska bussolyckor kan hända i sommar på grund av utländska turistbussar vars förare inte får ordentlig vila. Det uppger det norska etermedieföretaget NRK som rapporterar att Statens Vegvesen stoppar allt fler turistbussar vars förare inte har fått någon ordentlig vila på flera veckor.

Enligt NRK smet en utländsk bussförare så sent som på torsdagseftermiddagen från en kontroll på E16 i Lærdal. På onsdagen stoppade myndigheterna en chaufför som hade kört 18 dagar i sträck utan att ha haft den obligatoriska veckovilan. Föraren hade också fifflat med minst ett av färdskrivarkorten.

Tormod Gausdal, avdelningschef för fordonssektionen vid Statens Vegvesen i Indre Hordaland och Sogn og Fjordane, uppger för NRK att hans kontrollanter dagligen möter förtvivlade utländska förare som känner sig pressade att köra mycket längre än de egentligen får.

– Vi har satt ett extra fokus på turistbussbranschen nu i början av turistsäsongen och allt är verkligen inte som det borde vara. Det gäller både kör- och vilotider, brandsäkerhet och överlaster, säger Gausdal till NRK.

Han aviserar också att det i hans region under en tid framöver kommer att göras stränga kontroller för att avslöja vad som kan vara ”tickande bomber” längs vägarna.

– Utvecklingen är allt mer skrämmande. Jag tror inte att det dröjer länge innan vi drabbas av en allvarlig olycka här i Norge, kommenterar Dag-Einar Sivertsen, andre vice ordförande i Norsk Transportarbeiderforbund.

Taggat som: , , ,

3 kommentarer »

  1. Verkar som om kör och vilotidsregler gått på grund. Jag uppfattar det som ett regelverk som bygger på att aktörerna följer och respekterar detta regelverk. Men tydligen fuskas det här och där och hur skall företag som verkligen respekterar denna lag överleva. Frågan är hur man skall komma tillrätta med detta problem. Höjda böter indragna trafiktillstånd och när kommer detta problem till sverige eller finns det redan?

  2. De företag som följer regelverket har allt svårare att klara sig i konkurrensen. Det kostar ju att ha avlösningschaufförer, stillastående bussar på bortaort och annat.

    Det enda sättet att komma tillrätta med det är nog att ge polisen större resurser till kontroller och bättre uppföljning. Det kan bli olägenheter för passagerarna om de måste ha en ny buss nästkommande dag, men det är smällar som resebyrån får ta om man anlitar oseriösa bolag.

    Det är givet att problemet finns även i Sverige, men eftersom den norska polisen är mer på hugget så blir det mer uppmärksammat där. Lite intressant att se att det är facket i Norge som slår larm. När kommer den dag då Kommunal säger något i den här frågan?

  3. Jag kör mycket i Norge och kan säga att stöter på många utländska bussar som man undrar vad de gör här. Vi kör med euro6 bussar men de kommer med gamla Mercedes bussar som är ett under att de funkar. Cabotage regler kan de inte heller. Men norge har verkligen ökat sina kontroller och har redan hör från många guider att resebyråer söker efter bussföretag som har koll på allt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)