Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Värnamo satsar på elbaserad jätteökning av bussresandet

Värnamos nya stadstrafik ska köras med elhybridbussar från Volvo. Bild: Volvo Bussar.

Värnamos nya stadstrafik ska köras med elhybridbussar från Volvo. Bild: Volvo Bussar.

Värnamo satsar på en rejäl utökning av stadsbusstrafiken som ska resultera i att fyra gånger fler bussresor än idag i staden. Värnamo stadstrafik kommer att nästa år utökas kraftigt, samtidigt som man går över till elhybridbussar. Omvandlingen av stadstrafiken sker i ett nära samarbete mellan Jönköpings Länstrafik och Värnamo kommun tillsammans med bland andra Nettbuss och Volvo. Bussar.

Med start i augusti nästa år får Värnamo tre stadsbusslinjer som ska trafikeras av totalt tre bussar och med knutpunkt vid stationen. Därifrån kommer busslinjerna att täcka större delen av staden med halvtimmestrafik på vardagar mellan kl. 06.00 och 22.00. Det är en klar förbättring jämfört med dagens timmestrafik. På helgerna är planen att det ska gå timmestrafik mellan kl. 09.00 och 19.00 vilket är en nyhet då staden idag saknar helgtrafik.

En ny bussgata vid Värnamo sjukhus kommer att möjliggöra effektiv genomfart för både stadsbuss och regionbuss till Silkesvägen.

De nya bussarna kommer gå på upp till 75 procents el och vara så kallade elhybrider. Det innebär att de laddas under cirka fem minuter för att sedan gå ut på linje under 20-25 minuter. Sedan tidigare kör bussar av den här typen i utvecklingsprojekt i bland annat Göteborg (ElectriCity, linje 55), Stockholm (linje 73) och Hamburg (innovationslinje 109). Men Värnamo väntas bli först ut i Sverige med elhybrider i skarp drift.

Med eldriften öppnas möjligheter till tyst och utsläppsfri  trafik genom bostadsområden och stadsmiljö. Bussen har ett system där man kan programmera sträckor där endast eldrift är tillåten. Ett framtida scenario där bussarna kan komma att gå in i byggnader som exempelvis sjukhus och andra större anläggningar som köpcentra är inte otänkbart tack vare den utsläppsfria framdriften.

Ett antal bussgator som möjliggör attraktiva körvägar för stadsbussarna kommer att byggas i samband med projektet vilket ger god tillgänglighet samt effektivt utnyttjande av körtiden för bussarna.

– Vi är glada att kunna göra den här satsningen då det visar på de möjligheter som finns att ligga i framkant vad gäller teknik även om man befinner sig utanför de tre storstadsregionerna säger Rune Backlund (C), regionråd och ordförande i nämnden för trafik, infrastruktur och miljö vid Region Jönköpings län.

– Satsningen 2015 på stadstrafik i Nässjö har blivit en stor framgång. Nu står Värnamo på tur. Dessutom ingår satsningen i målet att nå en fossilfri kollektivtrafik.

Den nya trafiken planeras för start i augusti 2017 och målsättningen är att nå 200 000 resor/år inom tre år jämfört med dagens cirka 50 000 resor/år.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)