Västerås Lokaltrafik har utvecklats till att bli en av busstillverkaren Solaris´ verkliga storkunder. På torsdagen tog företaget emot sin 100:e Solarisbuss. 2010 fick man sin första Solaris och sedan har man varje år tagit emot nya bussar från den polska tillverkaren.
Den 100:e bussen följs i dagarna av ytterligare elva nya. Därefter har Västerås Lokaltrafik 110 Solaris gasbussar och en elbuss från samma tillverkare. Och då har vi inte räknat in den ”extrabuss” som bussföretaget fick vid leveransen av buss nr 100…
Den senaste leveransen från Solaris omfattar tolv femtonmeters Solaris Urbino som främst kommer att gå i VL:s regionaltrafik. Kapaciteten är 50 sittande och 50 stående passagerare. Bussarna bjuder på flera nyheter, jämfört med den senaste leveransen. Bland annat har antalet gastankar ökats från sju till åtta på de nya bussarna.
– Det betyder en ökad räckvidd som är välkommen och som vi behöver på vissa linjer. Nu ska bussarna utan problem kunna klara minst 70 mil i linjetrafik på en tankning, troligen mer. Det behövs eftersom de ska klara rätt långa linjer med trafik från tidigt på morgonen till tre på natten, säger Mikael Källberg, teknisk chef på Västerås Lokaltrafik.
Den åttonde gastanken är inte standard utan togs fram av Solaris på önskemål från bussföretaget.
– Vår erfarenhet är att Solaris är väldigt flexibla och gärna anstränger sig för att klara önskemål från kunderna, säger Mikael Källberg.
Bland nyheterna på de nya bussarna är också USB-uttag vid varje stolspar, placerade mellan stolarna istället för som på en del bussar ovanför passagerarna. Nytt är också att all belysning utgörs av LED-lampor, inklusive den specialdesignade ramp med extrabelysning som finns ovanför frontrutan och som har varit ett krav från VL som är kollektivtrafikmyndighet i Västmanland.
De tolv nya bussarna till Västerås är också de första Solarisbussarna i Sverige med elektriska dörrar i stället för tryckluftsdrivna.
Förutom en handfull äldre dieselbussar som körs på HVO är samtliga Västerås Lokaltrafiks bussar biogasdrivna och använder lokalt producerad biogas.
Utom en.
I december 2014 tog företaget emot en Solaris Urbino tolvmeters stadsbuss som definieras som hybridbuss men som i praktiken är en elbuss med biogasvärme.
– Omkring 50 procent av energin under kalla vinterdagar går åt till uppvärmning. Eftersom den buss vi har laddas i depå, dels på natten, dels en gång på dagen, har vi valt att inte ha batterier som också klarar värmen, berättar Peter Liss, vd för Västerås Lokaltrafik.
Både han och Mikael Källberg säger sig vara mycket nöjda med den elbuss som man nu kör i ett utvecklingsprojekt. Trots ny teknik har problemen varit få och bussarna är uppskattade av förarna. Nu står en omfattande elektrifiering för dörren.
– Nu diskuterar vi hur vi ska genomföra en storskalig övergång till elbussar i staden. Samtidigt planerar vi att i regiontrafiken fortsätta att köra biogasbussar. Jag hoppas på ett beslut under hösten, säger Peter Liss.
Lämna ett svar