Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Klart för två BRT-linjer i Helsingborg

Det är nu klart att staten medfinansierar två BRT-liknande busslinjer i Helsingborg. Foto: Ulo Maasing.

Det är nu klart att staten medfinansierar två BRT-liknande busslinjer i Helsingborg. Foto: Ulo Maasing.

Det är nu klart med mångmiljoninvesteringar för två BRT-liknande (BRT = Bus Rapid Transit) snabbusslinjer i Helsingborg liksom åtgärder för cykeltrafik i staden. Det är resultatet av att Helsingborgs stad och Sverigeförhandlingen nu har kommit överens statlig medfinansiering till satsningarna. Staten medfinansierar projekten med drygt 249 miljoner kronor. Samtidigt förbinder sig Helsingborgs kommun att bygga 3 530 bostäder.

– Vår överenskommelse med Sverigeförhandlingen ger stora möjligheter att utveckla kollektivtrafiken ytterligare i Helsingborg. Förutom den redan beslutade BRT-linjen mellan Dalhem och Råå, kan vi erbjuda våra invånare två nya linjer med högklassig busstrafik mellan Berga och Ättekulla samt mellan Västergård och Ramlösagården, säger Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande i Helsingborgs stad.

Staten medfinansierar genom Sverigeförhandlingen 176,5 miljoner kronor till Helsingborgsexpressen 2 och 3, två nya busslinjer mellan Helsingborg C, Maria Station och Ramlösa station.

– Genom de två nya BRT-linjerna knyts kollektivtrafiken ihop i Helsingborg på ett effektivt sätt och resulterar i att 3 530 nya bostäder kan byggas, säger HG Wessberg, förhandlingsperson på Sverigeförhandlingen.

Staten medfinansierar också utbyggnaden av ett stort antal större och mindre cykelåtgärder i Helsingborg med drygt 72,9 miljoner kronor.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)