Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Klart med kritiserad elbusspremie

Regeringen beslutade på torsdagen att införa den väntade elbusspremien. Man har dock struntat i branschens kritik mot utformningen.

Regeringen beslutade på torsdagen att införa den väntade elbusspremien. Man har dock struntat i branschens kritik mot utformningen.

Regeringen beslutade på torsdagen att införa en elbusspremie som ska göra det billigare för regioner och kommuner att köpa in elbussar till kollektivtrafiken. Syftet är att minska klimatutsläppen från transportsektorn. Premiens utformning får dock kritik från branschen.

– Det är bra med stöd till utvecklingen av busstrafiken. Tyvärr väljer regeringen att inte låta bussföretag att söka premien direkt. Förslaget riskerar att leda till ökad byråkrati, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd vid Sveriges Bussföretag.

Premiens utformning har tidigare fått en bred kritik från buss- och kollektivtrafikbranschen, exempelvis från Sveriges Bussföretag och från SL, dvs trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting.

Den nya elbusspremien omfattar totalt 350 miljoner kronor fram till 2019.

I och med regeringens beslut är det nu möjligt att ansöka om premien hos Energimyndigheten. Premien kan sökas av de regionala kollektivtrafikmyndigheterna, som har det regionala ansvaret för kollektivtrafiken, eller av kommuner som de har överlämnat befogenhet till. Därmed riktas premien särskilt till eldrivna bussar i linjetrafik.

– Jag hoppas att premien ska bidra till att få igång marknaden för elbussar, eftersom det ett viktigt bidrag i omställningen till fossilfria transporter. Det är helt i linje med FN:s globala mål nummer 13 om att bekämpa klimatförändringen, säger miljöminister Isabella Lövin(MP).

Premien får bara användas till bussar som beställts efter den 31 december 2015 för att användas i kollektivtrafik enligt avtal om allmän trafikplikt. Företag som kör kommersiell linjetrafik eller turisttrafik kommer alltså inte i fråga. Om exempelvis Flygbussarna skulle vilja elektrifiera sin linje mellan Cityterminalen och Bromma i Stockholm får man inget ekonomiskt stöd till miljösatsningen.

En laddhybrid får en elbusspremie endast om bussen enligt avtalet ska köras på el minst 60 procent av körsträckan och i övrigt med ett hållbart biodrivmedel.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)