Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nobina renoverar rubbet i Helsingborg

Nobina ska renovera samtliga stadsbussar i Helsingborg för att göra dem mer attraktiva. Foto: Ulo Maasing.

Nobina ska renovera samtliga stadsbussar i Helsingborg för att göra dem mer attraktiva. Foto: Ulo Maasing.

Bussoperatören Nobina, som bland annat kör tätortstrafiken i Helsingborg på uppdrag av Skånetrafiken, har beslutat att renovera samtliga Helsingborgs 89 stadsbussar. Syftet är att locka fler och nöjdare Helsingborgare till stadstrafiken. Nobina har döpt satsningen till Helsingborgslyftet.

Merparten av stadsbussarna i Helsingborg har rullat sedan 2005 och 2006. När Nobina vann avtalet 2013 ingick att överta och bedriva trafiken med befintliga bussar. Nobinas uppdrag är att köra med dessa bussar under hela deras tekniska livslängd. Samtidigt har kontraktet med Skånetrafiken ett tydligt fokus på att locka fler och nöjdare kunder till stadstrafiken.

Men bussarna är idag i för dåligt skick för att de ska kännas lockande för Helsingborgsborna. Kundundersökningar visar att resenärerna har högre förväntningar på bussarnas komfort och deras invändiga och utvändiga skick än vad man idag kan åstadkomma. Därför genomför Nobina Helsingborgslyftet.

– Våra undersökningar visar att vi inte kan vänta, Helsingborgarna förtjänar en bättre kvalité fram till vi avslutar avtalet under 2019, därför investerar Nobina i bättre kundmiljö som ett steg att generellt höja kvaliteten i stadsbusstrafiken Helsingborg, säger Richard Stevensson, trafikchef på Nobina i Helsingborg.

– Skånetrafiken ser positivt på Nobinas initiativ i Helsingborgslyftet, det visar på att man tar ansvar och har ett engagemang i ett kundfokuserat arbetssätt. Att se kundernas förväntningar och behov är nyckeln till att bedriva en framgångsrik kollektivtrafik säger Anna Archer, affärsutvecklare på Skånetrafiken.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)