Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ledbussar till Génève laddas på 15 sekunder

ABB har fått order på laddstationer och elsystem till eldrivna ledbussar från Génève. På en sekund ansluter bussen till laddstationen vid hållplatrsen. Foto: Ulo Maasing.

ABB har fått order på laddstationer och elsystem till eldrivna ledbussar från Génève. På mindre än en sekund ansluter bussen till laddstationen vid hållplatrsen. Foto: Ulo Maasing.

Den schweiziska staden Génève satsar på en ny lösning med eldrivna ledbussar som snabbladdas vid hållplatserna. Bussarna tillverkas av den schweiziska busstillverkaren Hess, medan ABB levererar laddstationerna. Enligt ABB är tekniken snabbast i världen när det gäller att ansluta bussen för laddning. Ordern från Génève är den första kommersiella order som ABB få på tekniken.

ABB har fått en order värd mer än 135 miljoner kronor från lokaltrafikföretaget i Génève, TPG (Transports Publics Genevois) och från busstillverkaren Hess. Ordern omfattar teknisk utrustning för blixtsnabb batteriladdning och elsystem ombord till tolv elbussar av typen TOSA (Trolleybus Optimisation Système Alimentation) som ska gå längs busslinje 23, vilken förbinder flygplatsen i Genève med stadens förortsområden.

ABB ska också leverera och placera ut 13 laddstationer längs busslinjen samt matarstationer vid tre terminaler och fyra depåer.

Detaljbild på laddstationen. Foto: Ulo Maasing.

Detaljbild på laddstationen. Foto: Ulo Maasing.

Enligt ABB är tekniken världens snabbast anslutningteknik. På mindre än en sekund ansluter bussen till laddstationen. Batterierna kan sedan laddas med 600 kilowatt på 15 sekunder vid hållplatser längs linjen och med ytterligare 4-5 minuters laddning vid terminaler och ändhållplatser är batterierna fulladdade. Tekniken har utvecklats av ABB i Schweiz.

Beslutet att sätta in TOSA-bussar på linje 23 togs efter ett framgångsrikt pilotprojekt med en första buss på rutten mellan flygplatsen och mässcentret Palexpo i samband med en stor kollektivtrafikmässa där år 2013.

När busslinjen är i full drift 2018 kommer ledbussarna att lämna båda terminalerna var tionde minut under rusningstid. Kapaciteten beräknas till 10 000 passagerare per dag.

Enligt en separat order från Hess ska ABB också leverera 12 flexibla drivlinelösningar, inklusive integrerad traktions- och kraftsomriktare, takmonterade batterienheter, ETS (Energy Transfer Systems) och permanentmagnetmotorer till bussarna.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)