Den nya jättebuss som kör över biltrafiken och som vi nyligen rapporterade om har nu börjat ifrågasättas i konstruktörernas hemland Kina. Bussen har lanserats som en framtidsbuss som grenslar två körfält med bilar och därmed inte fastnar i trafiken. Nyligen började bussen testas i staden Qinhuangdao. Men samtidigt har frågor börjat ställas i kinesiska medier.
Den statliga tidningen Folkets Dagblad pekar således på att högst tillåtna fordonshöjd på kinesiska vägar normalt är omkring 4,5 meter, men den fria höjden under bussen är bara omkring 2,1 meter. Folkets Dagblad pekar också på att bussen väger omkring 100 ton, mer än flertalet kinesiska vägar tål.
En annan statlig kinesisk tidning ifrågasätter bussens kvalitet och finansieringen av hela projektet, samtidigt som en amerikansk trafikkonsult hävdar att projektet blir enormt dyrt och ganska opraktiskt. Dessutom spar det inte särskilt mycket utrymme på vägen eftersom bussens ”ben” kräver lika mycket utrymme som ett busskörfält.
Det verkar vara en ganska komplicerad spårvagn de har byggt. Det kan säkert fungera i helt nya områden som byggs för detta från början.
Hur som helst är det uppenbarligen mer av en spårvagn än en buss. En buss kan ju köras på vilken väg som helst.
Tillverkaren anser att det är en buss. Därmed avslutar vi den lite lätt barnsliga diskussionen.