Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Superbussar ska ge nolltillväxt för biltrafik

Trondheim satsar på superbussar för att hejda tillväxten i biltrafiken. Foto: ATB.

Trondheim satsar på superbussar för att hejda tillväxten i biltrafiken. Foto: ATB.

Den norska staden Trondheim ska satsa på superbussar för att få nolltillväxt i biltrafiken. Superbussarna ska erbjuda resenärerna ett högfrekvent trafikutbud och mer likna ett spårtrafiksystem än traditionella bussystem, skriver den norska tidningen Teknisk Ukeblad.

Genom stadsmiljöavtal med den norska staten har Trondheims kommun förpliktigat sig att införa tre superbusslinjer från augusti 2019.

– Vi ska utveckla en busstrafik med högre kvalitet, tätare turer och plats för fler resenärer. För att vi ska nå dit ska vi anlägga 180 nya hållplatser, nya knutpunkter och ta reda på vilka busstyper som passar bäst, säger Heidi Fossland i Trondheims kommun till tidningen. Hon är projektledare för kommunens miljöprojekt.

Hon medger att planering och utbyggnad av infrastruktur för superbussar är en utmaning med tanke på den snäva tidsramen. Kommunen etablerar nu en egen projektorganisation för superbussarna. Redan i höst ska man inleda utbyggnaden av infrastrukturen.

AtB, som är  huvudman för kollektivtrafiken i Trondheim ska i slutet av månaden besluta om anbudskraven för bussarna.

– Då ska vi avgöra vilka krav på motorstyrka, hastighet, kapacitet och teknologi vi ska ställa, säger AtB:s vd Janne Sollie till tidningen.

Hon uppger att man inte kommer att kräva elbussar, men att hon ser framför sig en hybridlösning med biodrivmedel. Eftersom topografin där busslinjerna ska dras fram skiljer sig åt kan det också bli aktuellt att ställa olika krav på bussarna för de skilda linjerna.

Systemet i Trondheim blir dock inte ett renodlat BRT- eller superbusskoncept. Bussarna kommer inte att få full prioritet utan måste på en del sträckor dela kollektivkörfält med annan kollektivtrafik. Men hålllplatserna kommer att utformas för superbussar med biljettering och validering av biljetterna utanför bussen, innan påstigning. Det är något som annan busstrafik ska anpassas till.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)