Ett rullande reselaboratorium har börjat trafikera Kristianstads gator. Det är en stadsbuss där Skånetrafiken i samarbete med Volvo, Transdev och designfirman Veryday testar olika inredningskoncept och ny teknik. Själva bussen är dock inte ny – den hade premiär i december 2011 som Volvos bidrag till det europeiska utvecklingsprojektet EBSF, European Bus System of the Future.
Till en början användes den på en av stomlinjerna i Göteborg, linje 16, och har senare dykt upp på flera olika ställen, bland annat i Köpenhamn. Sommaren 2012 gjorde bussen till och med en avstickare till Gotland för att göra tjänst som flygbuss och visas upp för politiker och opinionsbildare.
Bussen var aldrig tänkt att sättas i serieproduktion utan att fungera som ett rullande laboratorium och det gör den även nu i Kristianstad. Exteriören är oförändrad, bara färgen är ny och Skånetrafikgrön.
Men interiören är helt ny, bortsett från att förarplatsen alltjämt är centrerad och placerad i en egen kupé över framaxeln. Det ger en ökad passagerarkapacitet på bussen som till stora delar är en traditionell 18-meters ledbuss. Förarplatsen har också flyttats så långt fram som möjligt, samtidigt som man har förlängt hjulbasen mellan de två främsta axlarna till 7,3 meter.
Alla koncept ombord på bussen är utvecklade i dialog med olika resenärsgrupper och med hjälp av en mängd intervjuer med resenärer av olika slag sovrat fram vad som är viktigt för olika resenärer: barnfamiljer, funktionsnedsatt, personer som idag inte reser med kollektivtrafiken och så vidare.
Intervjuerna har kompletterats med att man i arbetet har rest med och studerat resenärernas beteenden och irritationsmoment och steg för steg tagit fram förslag. Det hela har sedan resulterat i att mn tagit fram olika inredningskoncept som nu t4estas i bussen. Denna rullar i Kristianstad fram till mitten av december. Sedan är den tänkt att gå i trafik ytterligare ungefär ett år i andra skånska orter. Vilka det blir är ännu inte bestämt. De lösningar som finns i konceptbussen är inte huggna i sten, utan bussen ska fortsätta att testas och utvärderas löpande.
De olika koncepten i bussen är utformade efter önskemål och behov hos både resenärer och personer som inte reser med Skånetrafiken, i alla fall inte ännu. Några vill koppla av under resan, andra vara i fred för sig själva, arbeta, vara sociala…
Ambitionen har varit att det ska kännas attraktivt att stå, inte minst vid korta resor som det ofta handlar om i stadstrafik. Det ska vara enkelt och hygieniskt att hålla i sig, gärna finnas något att luta sig mot under färden medan man har någonstans att ställa fikamuggen. Naturligtvis finns USB-uttag för mobiler och surfplattor, likaså induktionsladdare för QI-kompatibla induktionsladdare. I bussens främre ståplats finns möjlighet att ställa ifrån sig sin väska utan att placera den på golvet så att den blir smutsig.
På en upphöjd yta ovanför framhjulen finns en soffgrupp som man beskriver som en rymlig sittplats för familjen, gänget eller arbetskamraterna. Där finns också en rymlig ståplats.
Omsorg har lagts på belysningen: ett varmt allmänljus, kompletterad med riktad arbetsbelysning. Ljus under sätena ska bidra till att skapa rymd och samtidigt underlätta städning.
Konceptbussens stänger har mjuka, runda former som ska lätta upp intrycket och som man kan luta sig mot, kroka arm om och som passar olika långa resenärer utan att vara svåra att nå upp till eller att man riskerar slå huvudet i dem. Samtidigt följer de alla krav på säkerhet och tillgänglighet.
Ursprungligen var konceptbussen utrustad med en plats för rullstol och barnvagn, men Skånetrafiken har konstaterat att det finns behov av flera platser. Därför skapades ytterligare utrymme vid den bakre ingången och platsens ändamål är tydligt markerad.
Funktionsnedsatta personer, bland dem rullstolsburna, har medverkat i alla delar av utvecklingsarbetet, från de inledande intervjuerna i Malmö, via test av koncept i Stockholm till ombyggnaden av bussen i Säffle där bussen har funnits en tid efter att ha fullgjort sina ursprungliga uppgifter.
Påstigning kan ske genom samtliga dörrar eftersom kortläsare finns på flera ställen i bussen. Betalning, däremot, sker hos föraren. Förutom stora infotainmentskärmar finns i bussen även sju mindre touchskärmar som är tänkta att användas för enkäter och information. Dessa skärmar kan ha ett individualiserat innehåll, beroende på var i bussen de sitter.
I Kristianstad tar alltså Volvos fem år gamla framtidsbuss ett nytt steg mot framtiden. Läs här om bussen i sitt ursprungliga utförande.
Här är Skånetrafikens video om skapandet av konceptbussen:
Lämna ett svar