Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Laddstationer för elbussar onödiga 2025”

Hartmut Schick, vd för Daimler Buses: 2025 kommer laddstationer för elbussar längs linjen att vara överflödiga. Foto: Ulo MAasing.

Hartmut Schick, vd för Daimler Buses: 2025 kommer laddstationer för elbussar längs linjen att vara överflödiga. Foto: Ulo Maasing.

Om tio år, 2025, kommer batteribussar att ha en så lång räckvidd att det är tillräckligt att ladda dem i depå över natten för att de ska klara en hel dags trafik. Laddstationer längs linjen blir då överflödiga. Det säger Hartmut Schick, vd för Västvärldens största busstillverkare Daimler Buses i en intervju i den tyska tidningen Stuttgarter Nachrichten.

År 2025 kommer batteribussarna att klara en körsträcka på 300 kilometer, även vid sträng kyla eller stark värme som äter kraft från batterierna, hävdar Daimler Buschefen. I praktiken kommer då laddstationer längs flertalet elbusslinjer att vara onödiga.

Batteriutvecklingen går mycket snabbt framhåller han och kommer att göra infrastruktursatsningar för snabbladdning onödiga. Idag, menar Schick, kan räckvidden för en batteribuss under ogynnsamma förhållanden uppgå till endast 100 kilometer.

I Daimler Buses ingår bland annat Setra och Mercedes-Benz bussar.

Daimler planerar att år 2018 lansera en helt elektrisk buss som kostnadsmässigt ska vara jämförbar med en dieselbuss.

I juli presenterade Daimler Buses och Mercedes-Benz i Amsterdam en självkörande buss. Men det kommer att ta tid innan sådana introduceras kommersiellt, säger Hartmut Schick i Stuttagrter Nachrichten.

– Även i en avlägsen framtid kommer bussen att behöva en förare. De nya system som känner igen fotgängare och själv gasar och bromsar avlastar föraren och ökar säkerheten. Men de kommer inte att under lång tid ersätta föraren, säger Schick.

– Dessutom behöver resenärerna någon att tala med och fråga.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)