
Hur bra är kollektivtrafiken? Ett nytt företag tar över arbetet med Kollektivtrafikbarometern där synpunkter från 50 000 personer vägs in. Foto: Ulo Maasing.
Ett nytt företag tar över Kollektivtrafikbarometern, den stora årliga undersökningen om kollektivtrafiken i Sverige. Det är undersökningsföretaget CMA som efter en offentlig upphandling av Svensk Kollektivtrafik har valts som leverantör av undersökningen.
Kollektivtrafikbarometern är en branschgemensam kvalitets-, attityd- och resvaneundersökning som drivs och utvecklas av Svensk Kollektivtrafik som är branschorganisation för regionala kollektivtrafikmyndigheter och länstrafikbolag som erbjuder lokal och regional kollektivtrafik med buss, tåg, spårvagn, tunnelbana och båt i Sverige.
Cirka 50 000 svar per år samlas in från allmänheten genom en kombination av olika datainsamlingsmetoder. Det innebär att Kollektivtrafikbarometern bygger på ett betydligt större underlag än de flesta opinionsundersökningar, inte minst undersökningarna av politiska väljarsympatier.
Barometern ger de deltagande bolagen och kollektivtrafikmyndigheterna ett mätbart och objektivt resultat för kundupplevd kvalitet, kundbeteenden och resvanor.
Under hösten 2016 genomförs ett utvecklingsprojekt, varefter det skarpa genomförandet startar den 1 januari 2017. Avtalet sträcker sig som längst i sju år.
Lämna ett svar