
Volvos nya Pedestrian and Cyclist Detection System varnar fotgängare och cyklister som rör sig riskabelt nära bussen. Även föraren varnas. Bild: Volvo.
Se upp! Här kommer jag! Snart varnar bussen fotgängare och cyklister som kommer farligt nära en stadsbuss. Det är Volvo Bussar som nästa år introducerar en ny lösning för att öka säkerheten för oskyddade trafikanter i städerna: Pedestrian and Cyclist Detection System. Systemet, som visas på IAA-mässan i Hannover, minskar olycksrisken för fotgängare och cyklister som rör sig i bussens omgivning.
Flera fordonstillverkare har idag utvecklat olika sensorer som registrerar vad som händer omkring fordonet. Oftast handlar det om kameror eller radar och är ett steg i utvecklingen av autonoma, självkörande fordon. Systemen varnar exempelvis bussföraren för vissa risker och kan ibland också se till att fordonet nödbromsas.
Det system som Volvo visar på IAA är däremot ett system som kan varna både bussföraren och oskyddade trafikanter. Olyckor med bussar och oskyddade trafikanter är visserligen inte särskilt vanliga, men när de sker kan följderna bli allvarliga.
– Och idag är cyklister och fotgängare inte alltid så uppmärksamma på trafiksituationen. Många har hörlurar, spelar Pokemon Go eller lyssnar på musik och går i sin egen värld.
– Samtidigt blir bussarna tystare, inte minst genom elektrifieringen. I takt med att andelen elektrifierade fordon i stadstrafiken blir allt större försvinner avgaser och buller. Men det gäller också att eliminera de eventuella risker som kan uppstå när fordonen inte längre låter lika mycket, säger Victor Castillio på Volvo Bussar.
Tanken med Volvos Pedestrian and Cyclist Detection System är att bussen ska höras utan att störa eller upplevas som bullrig.

Under hösten testas systemet på linje 55 i Göteborg. Nästa år introduceras det på Volvos stadsbussar i Europa. Foto: Ulo Maasing.
Om en fotgängare eller cyklist rör sig riskabelt nära bussen skickar denna automatiskt ut en varningssignal. Signalen är högfrekvent och varnar den oskyddade trafikanten, samtidigt som frekvensomfånget gör att ljudet inte tränger in genom treglasfönster, till skillnad från lågfrekvent buller från en dieselmotor. Även bussföraren varnas.
Om den oskyddade trafikanten inte reagerar skickar bussen automatiskt ut en kraftig ljudsignal från signalhornet.
Tekniskt består systemet av en kamera som registrerar vad som händer framför bussen. En bildbehandlingsprocessor och algoritmer för att känna igen fotgängare och cyklister gör att bussen bara varnar när det behövs. Förvarningen sker med ljud- och ljussignaler.
Under hösten testas systemet på elbusslinje 55 i Göteborg för att nästa år introduceras på Volvos stadsbussar i Europa.
Systemet uppfyller de krav på lägsta ljudnivå som kommer att införas för eldrivna fordon inom EU från år 2019.
Läs hela vår rapportering om och från årets IAA-mässa här– där får Du mer från mässan än i något annat svenskt fackmedium.
Lämna ett svar