Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

IAA: Etablerade och nykomlingar satsar på elbussar

På IAA-mässan i Hannover visas många elbussar, både från välkända och mindre kända tillverkare. Foto: Ulo Maasing.

På IAA-mässan i Hannover visas många elbussar, både från välkända och mindre kända tillverkare. Foto: Ulo Maasing.

Utvecklingen mot en elektrifiering av stads- och förortsbussar fortsätter att gå mycket snabbt framåt. Det märks tydligt på IAA-mässan i Hannover där bussdelen av Volvomontern i år helt domineras av företagets utbud av elektrifierade stadsbussar. Flertalet busstillverkare har också elbussar att visa upp. På mässan visas även i Sverige okända tillverkare batteribussar.

Europas största busstillverkare Daimler visar sin framtidsbuss, men med dieselmotor. Foto: Ulo Maasing.

Europas största busstillverkare Daimler visar sin framtidsbuss, men med dieselmotor. Foto: Ulo Maasing.

Av de stora europeiska busstillverkarna är det bara två som inte presenterar någon elbuss på mässan: Daimler (Mercedes-Benz/Setra) och Scania. Men som vi tidigare har rapporterat kommer Scania att inom ett år presentera en batteridriven låggolvsbuss, även om företaget idag inte vill avslöja något närmare om bussen. I montern finns som nyhet en Scania Citywide Hybrid, klass 2.

Daimler storsatsar som vanligt på IAA och disponerar två stora mässhallar för att visa upp alla sina produkter – bland dem ett stort antal bussar från såväl Setra som Mercedes-Benz. Men någon elbuss har man inte i montern, däremot den framtidsbuss som man visade i Amsterdam i somras och som vi tidigare har presenterat – men som är dieseldriven. Daimler räknar dock med att ha en elbuss i serieproduktion år 2018.

MAN visar en prototyp till en eldriven Lion´s City ledbuss med snabbladdningsstation. Foto: Ulo Maasing.

MAN visar en prototyp till en eldriven Lion´s City ledbuss med snabbladdningsstation. Foto: Ulo Maasing.

MAN och Solaris
Samma år, 2018, ska MAN börja fältprov med sin stadsbuss Lion´s City i batteridrivet utförande. Även om man inte har någon klar buss att presentera visar MAN i sin stora monter som prototyp en 18-meters, batteridriven ledbuss, komplett med laddstation för snabbladdning via pantograf, precis som Volvos 7900 Electric.

Nyheter hos Solaris: Nya Urbino som hybrid och som gasbuss. Foto: Ulo Maasing.

Nyheter hos Solaris: Nya Urbino som hybrid och som gasbuss. Foto: Ulo Maasing.

Med tanke på att såväl MAN som Scania ingår i Volkswagengruppen känns det inte långsökt att räkna med att de båda tillverkarnas elbussatsningar kommer att ha mycket gemensamt…

Solaris visar på IAA sin prisbelönade nya Urbino Electric – bussen har av en internationell jury av fackjournalister utsetts till Årets Stadsbuss 2017. Solaris har på mässan också premiär för nya Urbino i hybridversion med hybrid från BAE och som gasbuss.

Volvo 7900 Electric visas liksom Volvos hela program av elektrifierade bussar. Foto: Ulo Maasing.

Volvo 7900 Electric visas liksom Volvos hela program av elektrifierade bussar. Foto: Ulo Maasing.

Hela elprogrammet
Volvo tillhör föregångarna när det gäller eldriven busstrafik och visar på IAA för första gången på en mässa hela sitt program av elektrifierade bussar och affärslösningar för kunder som vill ta steget från fossildriven till eldriven busstrafik. Eller åtminstone nästan hela programmet – någon ledbuss finns inte på mässan, trots att Volvo i produktion har en ledad hybridversion av sin 7900. Däremot finns 7900 på mässan som hybrid, elhybrid och helt elektrisk buss.

För att underlätta för kunder som alltjämt tvekar när det gäller en övergång till elektrisk busstrafik erbjuder Volvo vad man kallar nyckelfärdiga affärslösningar.

– Kunderna betalar en fast månatlig summa för fordon, service och batterier, även laddningsstationerna ingår. Det är ett tryggt och enkelt upplägg, som säkerställer en hög tillgänglighet och förutsägbara kostnader, säger Håkan Agnevall, vd för Volvo Bussar.

Man visar också en laddstation med öppet gränssnitt, något som flera elbusstillverkare och tillverkare av laddstationer har enats kring. Syftet är att göra det möjligt för kunderna att ha tillgång till produkter från olika tillverkare och inte vara låsta till en enda. Laddstandarden baseras på konduktiv statisk laddning med pantograf och kommunikationsgränssnitt med WiFi. Eftersom utrustningen bygger på en öppen standard kan varje stad i princip fritt välja leverantör av laddinfrastruktur. Det gör också att samma laddstationer kan användas av elektrifierade bussar av många olika fabrikat.

Elektrisk nyhet från VDL: MidBasic. Foto: Ulo Maasing.

Elektrisk nyhet från VDL: MidBasic. Foto: Ulo Maasing.

Mindre elbussar
Holländska VDL, som också haft en hel del framgångar i såväl Sverige som Finland, har sedan tidigare i sin produktportfölj stadsbussen Citea som batteribuss. Nykomlingen MidBasic Electric är den elbussnyhet man visar på mässan.

Turkiska Karsan visar bland annat sin lilla Jest i helelektrisk version. Foto: Ulo Maasing.

Turkiska Karsan visar bland annat sin lilla Jest i helelektrisk version. Foto: Ulo Maasing.

Den buss man visar har plats för 1+8 personer och är baserad på Mercedes-Benz Sprinterchassi där drivlinan har bytts ut mot en helt elektrisk drivlina som man har utvecklat tillsammans med österrikiska Kreisel. Beroende på batterilösning har bussen en räckvidd på 200 – 300 kilometer.

Laddning kan ske överallt där elbilar laddas.

Iveco visar också sin lilla Daily i elversion, och turkiska Karsan finns på plats på IAA för andra gången.

I montern visar man sin elektriska minibuss Jest för första gången. Bussen, som i Sverige kommer att tas in av BK Invest, sätts i serieproduktion nästa år och är högintressant för färdtjänst och flexlinjetrafik.

Polska Ursus visar en batteribuss med räckviddsförlängare som drivs med bränsleceller. Räckvidd minst 450 kilometer. Foto: Ulo Maasing.

Polska Ursus visar en batteribuss med räckviddsförlängare som drivs med bränsleceller. Räckvidd minst 450 kilometer. Foto: Ulo Maasing.

Polskt, tjeckiskt och kinesiskt
Tyska Ziehl-Abegg tillverkar inte några bussar, men väl navmotorer för bussar och är bland annat leverantör till den svenska elbusstillverkaren Hybricon.

Räckviddsförlängaren stjäl en hel del plats i bussen. Foto: Ulo Maasing.

Räckviddsförlängaren stjäl en hel del plats i bussen. Foto: Ulo Maasing.

På IAA visar man på utomhusutställningen flera bussar. Bland dessa finns en batteribuss med bränslecellsdriven räckviddsförlängare från polska Ursus Bus.

Många associerar namnet Ursus med traktorer, men företaget tillverkar också bussar och har gått samman med likaledes polska AMZ, ett steg som innebar att Hybricon valde tjeckiska Ekova som underleverantör av karosser med mera.

City Smile har Ursus döpt sin elbuss med bränslecellsdriven räckviddsförlängare till. Tekniken är inte särskilt vanlig, men i Hamburg testas två Solaris ledbussar med bränslecellsdrivna räckviddsförlängare på den unika innovationslinje 109.

Den buss som Ursus visar i Hannover är en normalstor stadsbuss, tolv meter lång och 2,55 meter bred, med navmotorer från Ziehl-Abegg på bakaxeln. Räckvidden på en laddning + en vätgastankning uppges av Ursus till minst 450 kilometer. Vätgastankarna är monterade på taket och bussens batterier laddas automatiskt av räckviddsförlängaren. Tiden för att tanka vätgas uppges till tio minuter.

Tjeckiska SOR visar den här prototypen till en batteridriven stadsbuss. Foto:Ulo Maasing.

Tjeckiska SOR visar den här prototypen till en batteridriven stadsbuss. Foto:Ulo Maasing.

Nackdelen med lösningen är att kapaciteten minskar. I den buss som Ursus visar i Hannover stjäl räckviddsförlängaren ordentligt med utrymme och den totala passagerarkapaciteten är 75 personer, varav 28 sittande. Det är sju passagerare färre än i motsvarande helt eldrivna buss från samma tillverkare.

Kinesiska CRRC har sin bas i järnvägsfordon, men jätteföretaget tillverkare också lastbilar och bussar. På IAA visar man bland annat en av de eldrivna ledbussar som från i höst ska gå i trafik i Graz i Österrike. Foto: Ulo Maasing.

Kinesiska CRRC har sin bas i järnvägsfordon, men jätteföretaget tillverkare också lastbilar och bussar. På IAA visar man bland annat en av de eldrivna ledbussar som från i höst ska gå i trafik i Graz i Österrike. Foto: Ulo Maasing.

Bland de i Sverige föga kända elbusstillverkare som deltar på IAA återfinns tjeckiska SOR som där visar upp en batteridriven låggolvsbuss på tolv meter och med takmonterade litium-jon-batterier med en kapacitet på 225 kWh. Tillverkaren uppger att körsträckan på en laddning uppgår till cirka 150 kilometer.

Kinesiska tillverkare är värdsledande när det gäller elbussar, åtminstone volymmässigt. BYD har tillverkat mer än 10 000 elbussar och presenterar på mässan bland annat en ny sightseeingbuss.

En kinesisk aktör som är okänd för de flesta i Sverige är CRRC som finns på IAA med två elbussar, en tolvmeters stadsbuss och en 18-meters ledbuss. Den senare ska gå i trafik i den österrikiska staden Graz.

CRRC må vara okänt här hemma, men är ett verkligt jätteföretag. Förkortningen står för China Railway Rolling Stock Corporation, ett statligt företag med nästan 200 000 anställda och främst specialiserad på produktion av fordon för spårtrafik.

Företaget satsar nu hårt på expansion utanför Kina och har på senare tid haft en hel del framgångar i detta. Bland annat har man fått en order på 284 tunnelbanevagnar till Boston regionen i USA dör man nu bygger en ny fabrik. I våras fick företaget en order på 400 tunnelbanevagnar till Chicago med option på ytterligare 446 vagnar och planerar en monteringsanläggning i staden. Äv en på andra håll i USA har man gjort inbrytningar.

Men T-banor är inte det enda som CRRC tillverkar. Företaget är världens största när det gäller fordon för spårtrafik och producerar allt från underhållsutrustning till höghastighetståg och magnettåg. Lastbilar och bussar ingår även i produktionen. Flera av  bussmodellerna är helt eldrivna, både trådbussar och batteribussar.

På IAA visar man således en av de 18-meters ledbussar som från i höst ska gå i trafik på linje 34E i den österrikiska staden som r drygt fem kilometer lång. Snabbladdning sker dels vid den ena ändhållplatsen med en laddtid som uppges till 3 – 4 minuter, dels på en av hållplatserna längs linjen. Där är laddtiden 30 sekunder och laddningen sker medan passagerare stiger av och på.

Den tolvmeters elektriska stadsbuss som CRRC visar har ännu ingen köpare i Europa, och finishen, inte minst i interiören, måste nog förbättras avsevärt innan produkten blir säljbar i vår del av världen.

Läs hela vår rapportering om och från årets IAA-mässa här – där får Du mer från mässan än i något annat svenskt fackmedium.

Föga blygsam reklam från BYD – man behöver inte vara någon Einstein för att begripa fördelarna med elbussar. Foto: Ulo Maasing.

Föga blygsam reklam från BYD – man behöver inte vara någon Einstein för att begripa fördelarna med elbussar. Foto: Ulo Maasing.

Taggat som: , , , , , , , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)