De båda buss- och lastbilstillverkarna MAN och Scania har nu beslutat hur man ska dela upp arbetet mellan sig. Båda ägs av Volkswagen Truck & Bus och man har nu slagit fast principerna för hur utvecklingsprojekt ska drivas och träffat en grundläggande överenskommelse om vem som ska göra vad.
I framtiden ska utvecklingsteam med ingenjörer och tekniker från både MAN och Scania tillsammans utveckla centrala komponenter för drivlinor. Man ska ha gemensamma plattformar för motorer, växellådor, axlar och efterbehandling av avgaser. Dessa kan sedan modifieras av respektive företag.
För varje projekt ska ett av de båda företagen ha utvecklingsansvaret och samtidigt säkerställa att båda företagens behov tillgodoses, samtidigt som de båda varumärkenas identitet behålls och deras kompetensområden är klart definierade.
– Vi har fastställt klara regler för det framtida samarbetet mellan Scania och MAN när det gäller forskning och utveckling. De båda företagen kommer att gemensamt utveckla fåra komponentplattformar, samtidigt som de behåller sina individuella starka sidor. Det betyder att båda varumärkenas kulturer och affärsmodeller bevaras, säger Andreas Renschler, vd för Volkswagen Truck & Bus samt ansvarig för nyttofordon i styrelsen för Volkswagen AG.
– Samtidigt kommer vi att skapa synergier som gynnar alla. Det ger oss ett nödvändigt finansiellt manöverutrymme och en möjlighet att skapa nya affärsområden.
Scania ska ha ansvaret för att utveckla en gemensam plattform för motorer på 13 liter, medan MAN har motsvarande ansvar för motorer mellan fem och nio liter. Scania ska också ha ansvaret för efterbehandlingssystem av avgaser från stora motorer och MAN för mindre motorer.
Scania ska också leda utvecklingen av tunga växellådor medan MAN svarar för de medeltunga och lätta växellådorna.
Själva produktionen påverkas mycket lite av det uppdelade ansvaret när det gäller utveckling, uppger Volkswagen.
Grundprincipen uppges vara att Scania tillverkar för Scania och MAN för MAN, växellådor och icke drivaxlar undantagna. Scania kommer att fortsätta att tillverka tunga växellådor och utöka kapaciteten i Södertälje för att möta hela företagsgruppens behov, medan MAN kommer att öka sin produktion av icke drivande axlar i Salzgitter och därifrån även leverera axlar till Scania.
Även om arbetsuppgifterna inom MAN och Scania kommer att omfördelas i viss utsträckning har företaget och de fackliga organisationerna kommit överens om att alla anställda kommer att få behålla jobben.
Lämna ett svar