Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Schyssta arbetsvillkor för bussförare

Tomas Byberg, vice ordförande Sveriges Bussföretag. Foto: Paula Isakssom.

Tomas Byberg, vice ordförande Sveriges Bussföretag. Foto: Paula Isakssom.

För att undvika osund konkurrens och oschyssta arbetsvillkor för bussförare föreslår regeringen att upphandlande myndigheter ska kunna ställa krav på sociala villkor. Förslaget diskuterades på Persontrafik under onsdagen.

Regeringens förslag handlar om att upphandlande myndigheter och enheter ska kunna ställa vissa arbetsrättsliga villkor som gäller lön, semester och arbetstid i sina förfrågningsunderlag.

Charlotta Frenander, Upphandlingsmyndigheten. Foto: Paula Isaksson.

Charlotta Frenander, Upphandlingsmyndigheten. Foto: Paula Isaksson.

– Med ökade möjligheter att ställa sociala krav kan man undvika en osund konkurrens på arbetsmarknaden, förklarar Charlotta Frenander från Upphandlingsmyndigheten.

En viktig del av lagförslaget är enligt Charlotta Frenander att kraven ska kunna ställas vid behov, alltså i situationer där det verkar finnas en risk för att bolag med oschyssta villkor kan vilja delta i en upphandling.

Men redan idag finns det exempel på upphandlingar med sociala villkor. När Västtrafik gjorde sin senaste upphandling av särskild kollektivtrafik innehöll förfrågningsunderlaget krav på minimilön, extra ersättning för obekväm arbetstid, försäkringsskydd, anställningsavtal och skriftliga lönespecifikationer.

Mikael Olsson, trafikchef Västtrafik. Foto: Paula Isaksxson.

Mikael Olsson, trafikchef Västtrafik. Foto: Paula Isaksxson.

– När vi har analyserat upphandlingar av färdtjänst och sjukresor har vi upptäckt att det emellanåt har förekommit osund konkurrens. Förarna har haft oschyssta villkor och inte kunnat leva ett bra liv, berättar Mikael Olsson, trafikchef på Västtrafik.

– Vi kommer att följa upp att de sociala villkoren uppfylls. Många bolag är schyssta men alla är inte det, tillägger han.

En fråga som ständigt är aktuell i bussbranschen är övergången av verksamhet, alltså att en operatör som vinner ett trafikavtal ska ta över personal från bolaget som körde innan. Enligt Mikael Olsson ställer Västtrafik aldrig krav på sådan verksamhetsövergång, däremot vill de att den vinnande parten ska ta kontakt med den som förlorade för att få till en bra rekrytering av bussförare med flera.

Tomas Byberg, vice ordförande i Sveriges Bussföretag och vd på trafikföretaget Byberg & Nordin, anser att villkor och avtal mellan arbetsgivare och arbetstagare hittills har fungerat bra i Sverige. Däremot känner han rädsla för att regeringens lagförslag kan öppna för att myndigheterna börjar ställa krav på just verksamhetsövergång.

– Jag tror att de flesta i branschen är övertygade om att kollektivtrafiken kommer att se annorlunda ut om 20 år. Vi kommer att ha andra typer av fordon och kundbemötande vilket kräver andra kompetenser än idag. Därför är det jätteviktigt att morgondagens medarbetare har rätt kompetenser och att vi inte blir låsta av krav på verksamhetsövergång, säger han.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)