Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Båtar ersätter bussar i SL-trafiken

Rödlöga är ett av de fartyg som Nobina sätter in när busstrafiken hindras av onsdagens snöoväder.

Rödlöga är ett av de fartyg som Nobina sätter in när busstrafiken hindras av onsdagens snöoväder.

Medan snön vräker ner över Storstockholm har nästan all busstrafik i regionen ställts iin sedan tidigt på onsdagen. I Stockholms innerstad förekommer således endast sporadisk trafik på de fyra stomlinjerna, medan alla andra busslinjer är indragna. I Stockholms ytterområden och förorter är busstrafiken helt inställd med några undantag. Men bussoperatören Nobina tar till ett unikt grepp för att hjälpa en del av sina resenärer – man låter båttrafik ersätta en del av busstrafiken.

Busstrafiken rullar hjälpligt på några av huvudlederna.

– Vi gör vårt yttersta för att köra de linjer som vi bedömer kan köras på ett säkert sätt. Som en extra åtgärd förser vi kollektivtrafikresenärerna i Järfälla kommun med båttrafik från centrala Stockholm, uppger Henrik Birath på Nobina.

Tre fartyg sätts in i trafiken från Klara Mälarstarand vid Stockholms stadshus till Jakobsberg (Gör
väln) och Kallhäll (Piludden). Båtarna går klockan 16, 17, 17.30 och 18.30 från Klara Mälarstrand. På torsdagsmorgonen går båtarna i omvänd riktning med avgångstid från Kallhäll (Piludden) klockan 6.30 och 9.00.

Ombord gäller vanlig SL-taxa.

Stora delar av all busstrafik i Stockholms län är inställd på grund av snön. I innerstan rullar endast stomlinjerna 1 – 4. oregelbundet och med ledbussarna ersatta av kortare bussar. Foto: Ulo Maasing.

Stora delar av all busstrafik i Stockholms län är inställd på grund av snön. I innerstan rullar endast stomlinjerna 1 – 4. oregelbundet och med ledbussarna ersatta av kortare bussar. Foto: Ulo Maasing.

Läget för busstrafiken i Storstockholm var på onsdagseftermiddagen fortfarande mycket ansträngt.

I innerstan körs stomlinjerna 1 – 4 med oregelbunden trafik och omlagda körvägar. Ledbussarna har ersatts med vanliga tolvmetersbussar. Övriga innerstadslinjer är indragna.

I stora delar av regionen är all busstrafik indragen, men på vissa håll körs enstaka linjer med oregelbunden trafik.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

6 kommentarer »

  1. Inget nämns om att spårtrafiken går som på räls?
    Lidingöbanan och 7’an fungerar medan bussarna står.

    • Det var samma sak då något liknande hände för ett par tre år sedan – bussarna stod still, men spårvägen gick och extrabåtar fick sättas in. Är det det som kallas flexibussitet ? 😉

      • Spårtrafiken hade också stora problem denna dag både på tvärbanan och vid tidvis strömavbrott på Centralen. Tråkig inställning när förespråkare för spårväg gärna ska smutskasta annan kollektivtrafik. Bussarna befordran fler passagerare per dag i Stockholm än vad tunnelbana, pendeltåg och spårväg gör så nog har all kollektivtrafik sitt berättigande.

  2. Måste vara bussarna det är fel på inte dom som kör….

  3. Spårtrafiken hade också stora problem denna dag både på tvärbanan och vid tidvis strömavbrott på Centralen. Tråkig inställning när förespråkare för spårväg gärna ska smutskasta annan kollektivtrafik. Bussarna befordran fler passagerare per dag i Stockholm än vad tunnelbana, pendeltåg och spårväg gör så nog har all kollektivtrafik sitt berättigande.

    • Det blir så när Redaktören för denna tidning älskar att nedvärdera allt vad spårvägar heter.
      Alla trafikslag har sitt berättigande men på olika platser.
      Stomlinjerna är helt klart bäst som spårväg och bussarna bäst som matning till spårtrafik.
      Spårväg är helt klart det billigaste trafikmedlet över tid vilket sällan framgår.
      Visst har spårväg högre anläggningskostnader, men när dessa väl är gjorda ligger driften över hela tidsperioden på 60-80 år lägre än vad bussen kostar.
      När man jämför buss och spårväg får spårvägen betala alla sina kostnader medan bussen skjuter över kostnader på samhället. Gator och vägar kräver stora kostnader för att byggas och underhållas men dessa vägs aldrig in i jämförelser.
      Bussen sliter väldigt hårt på gatorna men det sägs aldrig något om. Där vältras kostnaderna över på vägägaren.
      Omläggning av ledningar skylls alltid på spårvägen medan Staden får ett helt nytt, uppgraderat, system helt gratis.

      Om Stomlinjerna var spårväg skulle andelen buss sjunka kraftigt.

      PS. 7’an och Lidingöbanan gick förhållandevis problemfritt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)