Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Säljstopp och problem på nätet i många län

Sedan en dryg vecka är det inte möjligt att fylla på reskort på UL:s hemsida. Foto: Ulo Maasing.

Sedan en dryg vecka är det inte möjligt att fylla på reskort på bland andra UL:s hemsida. Även andra län som har det så kallade BIMS-systemet har problem. Foto: Ulo Maasing.

Sedan en dryg vecka kan inte resenärer med UL, det vill säga kollektivtrafiken i Uppsala län, fylla på sina kort på nätet. Och någon information om när det åter ska vara möjligt finns inte heller på sidan. Även hos X-trafik är det sedan en dryg vecka omöjligt att ladda reskort via hemsidan.

”Vi har tekniska problem i webbshopen som gör att det inte går att logga in och ladda Resekort. Vi jobbar med att lösa problemet och tillsvidare så går det bra att ladda på våra Kundcenter eller ombord på bussarna och X-tågen”, skriver X-trafik på sin hemsida.

Sture Jonsson, presschef på Upplands Lokaltrafik, säger till Sveriges Radio P4 Uppland att felsökning pågår, men att man ännu inte vet vad felet beror på.

– Vi har tidigare haft en del problem vid belastningstoppar, men sedan en dryg vecka tillbaka är systemet nere.

– Vi förstår att alla kunder som använder webshopen är besvikna. Vi jobbar intensivt på att få igång det igen.

Problemen går att härleda till en server som är placerad hos landstinget i Uppsala län.

Men de långvariga problemen med webshopen gäller en hel rad län i mellersta Sverige. LänsTrafiken Örebro skriver således på sin hemsida: ”Vi har återkommande problem med vår webbshop. Webbshopen fungerar inte optimalt för alla resenärer och inte heller regelbundet, vilket vi är medvetna om. Testa gärna att använda webbshopen, men om det uppstår problem rekommenderar vi dig att testa igen vid ett senare tillfälle, besöka ett försäljningsombud eller ladda ombord på bussen.”

Dalatrafik, Karlstadsbuss och Värmlandstrafik tillhör liksom VL de länstrafikbolag som har drabbats av det långvariga stoppet i sina webbutiker, utan att man på en dryg vecka har lyckats identifiera orsaken  och åtgärda problemen.

Gemensamt för de län som har drabbats av de omfattande, långvariga störningarna är att de är anslutna till biljett- och betalsystemet BIMS. Det är ett betal- och biljettsystem för X-Trafik, Tåg i Bergslagen, Dalatrafik, Upplands Lokaltrafik, VL (Västmanland/Västerås) , Länstrafiken Örebro, Karlstadsbuss och Värmlandstrafik.

BIMS är delfinansierat av EU. När projektet lanserades hette det att visionen med BIMS var att det skulle vara enkelt, säkert, flexibelt och prisvärt.

Taggat som: , , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)