Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussarna knuffas undan när spårvägen kommer

Nu ska bussarna bort från Lundalänken och spårvägen fram. Länken invigdes i mars 2003 av den dåvarande ordföranden i Skånes kollektivtrafiknämnd, Bo Nilsson. Foto: Ulo Maasing.

Nu ska bussarna bort från Lundalänken och spårvägen fram. Länken invigdes i mars 2003 av den dåvarande ordföranden i Skånes kollektivtrafiknämnd, Bo Nilsson. Foto: Ulo Maasing.

När spårvägen kommer tvingas bussarna undan i Lund. Redan den 11 december försvinner busstrafiken från Lundalänken, den särskilda väg som byggts för kollektivtrafiken i Lund. Då ska det börja byggas för spårväg på vägen. Men när spåren är lagda får bussarna inte återkomma utan istället hänvisas till långsammare körvägar.

Idag trafikeras Lundalänken av två av de skånska regionbusslinjerna samt en stadsbusslinje.

– Det kommer att behöva grävas på flera platser samtidigt. Därför är det kanske inte lämpligt att ha en del av sträckan öppen för kollektivtrafik, även om det skulle gå, för då hänger inte linjen ihop, säger Håkan Lockby, teknisk direktör i Lunds kommun till Sydsvenskan.

Flytten är dock permanent. När spårvagnarna ska åka på Sankt Laurentiigatan och Lundalänken ska de slippa trängas med bussar.

Lundalänken invigdes i mars 2003 och har sedan dess trafikerats med buss.

Share Dela

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Orsaken är enkel – bussarna sliter hårt på körbanan och orsakar stora skador vilket inte spårvagnarna gör.
    När man pratar om “billig busstrafik” glömmer man bort alla kostnader för renovering av gator och vägar vilka enkelt lämpas över på väghållaren.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)