Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Spårvägsbygge ger sämre tillgänglighet till flyget

Flygbussarna måste dra in en rad hållplatser iu Lund som en följd av spårvägsbygget i staden. Foto: Ulo Maasin g.

Flygbussarna måste dra in en rad hållplatser i Lund som en följd av spårvägsbygget i staden. Foto: Ulo Maasing.

Spårvägsbygget i Lund kommer från den 11 december att innebära att en rad stora arbetsplatser och utbildninginstitutioner i staden kommer att få betydligt sämre bussförbindelser till Sturup, det vill säga Malmö Airport. Från den 11 december tvingas  nämligen Flygbussarna att sluta trafikera en rad hållplatser därför att man inte kan köra som tidigare.

Flygbussarna slutar då att trafikera hållplatserna Universitetssjukhuset, LTH, Ideon, Höjdpunkten och Råby trafikplats. Den enda hållplatsen inne i Lund blir då Lund C. Dessutom stannar bussarna som hittills i Staffanstorp.

Men oro för framkomligheten gör att alla andra hållplatser i Lund slopas av Flygbussarna. Linjen kan dock komma att ändras om framkomligheten blir bättre än befarat.

– Våra flygresenärer är så otroligt känsliga när det gäller tid. De vill inte fastna i en kö någonstans. Därför har vi tittat på en sträckning där vi vet att vi kan komma snabbt ut ur stan. Men vi är väldigt snabbrörliga. Märker vi att det lättar och vi kan göra något så får vi vi se vad som händer, säger Mikael Skoglund, affärschef för Flygbussarna i Skåne och Göteborg till Sydsvenskan .

Eventuella förändringar kan dock bli aktuella tidigast till våren.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

2 kommentarer »

  1. Jaha, ska spårvagn + spår byggas ny, rakt igenom den 1000-åriga staden Lund? Är det bestämt? Och inga andra alternativ som t.ex. elbussar övervägs, trots att elbussar har lägre emissioner (buss + asfalt ger inga emissioner av skadligt ståldamm), trots att det blir betydligt billigare… Man får väl gratulera politikerna i Lund till att bygga ett av världens modernaste muséer och dessutom ett av världens dyraste muséer, med tanke på stadens ringa storlek.

    Man får alltså bryta mot Lagen om Offentlig Upphanding (LOU) utan några som helst konsekvenser? Ja, för enligt den lagen får man inte välja den dyraste tekniska lösningen för t.ex. kollektivtrafik. Om även Politikerna struntar blankt i Lagen; Varför ska vi medborgare följa lagar? Resten av världen satsar på koncept med elbuss, ibland ihop med BRT, dvs separata bussfiler på gator, så att bussarna inte fastnar i trafik-köer.

  2. Eller så kanske har man fätt nog av alla bussar som brötar och låter järnet….och har en framkomlighet som man lätt slår med cykel i Lund!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)