Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

SL vill skicka kaosnota till Trafikverket och Stockholms stad

Notan för problemen i busstrafiken efter förra veckans snöoväder ska betalas av Stockholms stad och Trafikverket, anser Stockholms trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons(M). Foto: Ulo Maasing.

Notan för problemen i busstrafiken efter förra veckans snöoväder ska betalas av Stockholms stad och Trafikverket, anser Stockholms trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons(M). Foto: Ulo Maasing.

Det är Stockholms stad och Trafikverket som ska betala kollektivtrafikens kostnader för problemen i samband med det kraftiga snöovädret i Stockholmstrakten förra onsdagen. Det säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M) till Dagens Nyheter. Ännu på onsdagen, en vecka efter snöfallet fungerar inte all busstrafik i Stockholm som den ska på grund av snövallar och halka.

Som vi tidigare har rapporterat har hittills 1 778 resenärer krävt ersättning för problemen förra onsdagen, och många fler än vanligt de följande dagarna. Antalet väntas bli större eftersom resenärerna har två månader på sig att kräva ersättning.

– Jag tycker att de som orsakat de omfattande problemen i kollektivtrafiken också ska betala kostnaden, framför allt Stockholms stad och Trafikverket, säger Kristoffer Tamsons till DN.

– Vi anser inte att snöfallet förra veckan är ett sådant extremfall att man inte ska klara av snöröjningen. Kostnaden för resegarantin bör därför tas av Stockholms stad och Trafikverket. Det var inte bara kaos när snön kom, utan en vecka senare är problemen kvar och har även förvärrats med halka och snöhögar vid hållplatser som hindrar resenärerna.

– Det ska straffa sig att göra fel. I dag lönar det sig inte att göra rätt. Ju längre bort du befinner dig från resenärerna, som får ta smällen när kollektivtrafiken inte fungerar, desto lättare är det att gömma sig, även om du orsakat problemen, säger Tamsos till tidningen.

– Det känns inte rimligt. Vi vet ännu inte vad som är orsakat av vem. Jag vet dessutom att SL:s bussavtal med Keolis är konstruerat så att de får böter om de kör med förseningar. Men inte om de ställer in trafiken. Därför ställer Keolis hellre in busstrafiken än att köra för långsamt och få böter, det är ju ett knas i hur avtalet är konstruerat, säger Daniel Helldén till DN.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)