Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Världsrekordbuss från Volvo

Volvos nya för 300 passagerare. Bild: Volvo Bussar.

Volvos nya för 300 passagerare. Bild: Volvo Bussar.

Volvo lanserade på torsdagen vad man hävdar är världens största busschassi. Lanseringen ägde rum på FetransRio-mässan i Rio de Janeiro, Brasilien. Det nya dubbelledade chassit, döpt till Gran Artic 300, är 30 meter långt och bussen kommer kunna ta upp till 300 passagerare.

Den nakna sanningen: Chassiet till Volvos 30-metersbuss. Foto: Volvo Bussar.

Den nakna sanningen: Chassiet till Volvos 30-metersbuss. Foto: Volvo Bussar.

Chassit är utvecklat i Brasilien specifikt för BRT-system, d v s högkapacitetsystem inom stadsbusstrafik, där bussarna bland annat kör i särskilda bussfiler. Bussen kommer kunna ta 30 fler passagerare än den tidigare modellen. En dubbelledad buss av Volvos nya modell ersätter tre bussar av standardlängd.

– Vi är ledande inom bussar för högkapacitetssystem, Bus Rapid Transit, och nu lanserar vi världens största busschassi. Det kommer innebära effektivare transportsystem, en högre kvalitet för passagerarna och en mer kostnadseffektiv drift för operatörerna, säger Fabiano Todeschini, chef för Volvo Bussars verksamhet i Sydamerika.

På FetransRio-mässan visar Volvo också ett 22 meter långt ledbusschassi, Super Artic 210. Förutom högre kapacitet, 210 passagerare, är det utrustat med fem dörrar. Den extra dörren underlättar på- och avstigning och ger en bättre fördelning av passagerare ombord. Chassit är byggt med endast tre axlar.

Den högre kapaciteten hos dubbelledbussar innebär en minskning av antalet fordon i trafik, vilket ökar medelhastigheten i systemet och minskar utsläppen.

Volvo har hittills levererat fler än 4000 bussar till BRT-system i Latinamerika: Curitiba, Bogotá, Guatemala City, Mexico City, Santiago de Chile och San Salvador.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)