Samtidigt som investeringarna i elbussar gradvis har kommit igång i Europa storsatsar Kina på en elektrifiering av busstrafiken. Det innebär också en kraftig ökning av produktionskapaciteten för elbussar. Efter årsskiftet börjar exempelvis bygget av en ny fabrik för elbussar. När fabriken står klar 2018 kommer där att kunna produceras 15 000 elbussar om året.
Det är ett kinesiskt jätteföretag som hittills huvudsakligen har arbetat inom järnvägssektorn, Hunan CRRC Times Electric Vehicle Co, som ska bygga fabriken där man nu investerar i drygt två miljarder svenska kronor. Redan nu är CRRC engagerat i produktion av elbussar och har en fabrik med kapacitet för 5 000 bussar om året. Hittills uppger man sig ha producerat 12 000 eldrivna bussar.
CRRC har också börjat nosa på den europeiska elbussmarknaden. På IAA-mässan i Hannover visade man bland annat upp en batteridriven ledbuss som nu har levererats till den österrikiska staden Graz.
Men nu gör man en storsatsning på att öka produktionen. Den nya fabriken byggs i provinsen Hebeis huvudstad Shijiazhuang och ska bland annat möta efterfrågan på elbussar från provinserna Hebei och Tianjin samt huvudstaden Beijing. Företaget har satt som mål att år 2020 exportera upp till 20 000 elbussar om året på världsmarknaden.
CRRC har också aviserat att man under de kommande tre åren ska etablera mellan sju och tio försäljnings- och serviceorganisationer i andra länder: Sydostasien, Indien, Kanada och mellanöstern.
Lämna ett svar